Předmět: Člověk a jeho svět 1 (Didaktika prvouky s praxí)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět 1 (Didaktika prvouky s praxí)
Kód předmětu KPV/KU1CQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
- Člověk a jeho svět jako součást edukace v současné primární škole (RVP ZV) - Zdraví a výchova ke zdraví v intencích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (RVP ZV) - Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví - cíle, zásady, práva; spolupráce školy a rodiny, vzájemná komunikace - Koncepční a obsahové hledisko v edukaci výchovy ke zdraví ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (RVP ZV) - Historický vývoj pojetí a obsahu elementárního učení o přírodě a společnosti (od roku 1774) - reformátoři a představitelé rozvoje vyučování, jejich myšlenky a dílo; pojetí prvouky a věcného učení v dřívějších učebních osnovách - Didaktické aspekty edukace ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (uplatnění didaktických principů, metod, forem a prostředků ve vyučování prvouce)

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Oborová didaktika, která se zabývá teorií a praxí edukace elementárního učení o přírodě a společnosti (viz RVP ZV - Člověk a jeho svět v 1. - 3. ročníku ZŠ). Orientuje se na pojetí, cíle, dimenze a úkoly elementárního učení o přírodě a společnosti, analyzuje obsah učiva včetně integrálních součástí. Vychází z historického přehledu etap a vývoje a začlenění disciplíny v české primární škole. Zabývá se otázkami uplatnění specifických principů, metod, forem a prostředků ve vyučování.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Řízené samostudium a organizace výuky dle Sdělení děkanky PdF UP - opatření k výuce v rámci studijních programů ZS 2020/2021 ze dne 14. 9. 2020. Identifikace: 3 a) a s doplněním řízených informací prostřednictvím hromadného e-mailu.
Doporučená literatura
  • RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc : VUP.
  • RAŠKOVÁ, M. (1999). Úvod do elementárního učení o přírodě a společnosti. (Historie, současnost a perspektivy prvouky). Olomouc : VUP.
  • RAŠKOVÁ, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: UP, 2007. Olomouc : VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -