Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychomotorické činnosti v tělesné výchově - význam, aplikace v segmentech vyučovací hodiny TV. Prostředky základní gymnastiky v realizaci vyučovací hodiny TV Rozcvičení v TV. Všestranně rozvíjející cvičení bez náčiní, s náčiním a pomůckami a s využitím nářadí - technika cvičení, metodika, bezpečnost žáka při realizaci základů gymnastiky. Cvičení protahovací a kondiční. Základy gymnastiky v RVP ZV - akrobatická průprava u dětí, základní cvičební tvary, technika jejich provedení, rozlišení chyby a aplikace korekčních metod a postupů. Metodika nácviku, dopomoc a záchrana u konkrétních pohybových dovedností z oblasti akrobacie a cvičení na nářadí. Možnosti modifikací cvičení. Zábavná cvičení v gymnastice, překážkové dráhy s využitím gymnastického náčiní a nářadí, adrenalin v TV. Využití hudby v TV. Poskytování dopomoci a záchrany v gymnastice, bezpečnost a ochrana zdraví žáka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v učivu základů gymnastiky v kontextu RVP ZV, správně zvolit a využívat prostředky základní gymnastiky v jednotlivých segmentech vyučovací hodiny tělesné výchovy na 1. stupni škol, využít vhodné metodické postupy a prostředky z oblasti základní gymnastiky pro rozvoj kinestézie dítěte, užívat vhodné metodické postupy a prostředky při výuce pohybových dovedností z oblasti základů gymnastiky, modifikovat dané učivo v kontextu individuálních předpokladů žáka, dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví žáka při výuce základů gymnastiky, prakticky realizovat dopomoc a záchranu při výuce základů gymnastiky, orientovat se ve škále pohybových her pro děti v mladším školním věku, vhodně zvolit pohybovou hru pro vybraný segment vyučovací hodiny tělesné výchovy, aplikovat pravidla BOZ při výuce pohybových her
|
Předpoklady
|
schopnosti umožňující absolvovat výuku a plnit požadavky pro udělení kreditů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
- aktivní účast ve výuce 80 %, - úspěšná realizace didaktického výstupu na základě správně zpracované písemné přípravy, - úspěšné absolvování kontrolních cviků, - technicky správné provedení daných akrobatických prvků a cvičení na nářadí, - úspěšné zvládnutí testu z terminologie, - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti základů gymnastiky - úspěšná realizace didaktického výstupu v pohybových hrách na základě správně zpracované písemné přípravy - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti pohybových her Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
-
Blahutková, M. (2006). Psychomotorika pre každého. Prešov.
-
KARÁSKOVÁ, V. (2012). Adrenalin v tělocvičně. Olomouc: UP.
-
Karásková, V. (2007). Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc.
-
Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
-
MAZAL, F. (2000). Pohybové hry a hraní.. Olomouc, Hanex.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni škol (základní gymnastika). Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
NITKA, J. (1993). Pohybová příprava pro sportovní gymnastiku. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc.
-
Zitko, M. (1998). Akrobacie. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
|