Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tělesná kultura jako součást vývoje kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce a společnosti. Předmět kinantropologie, pohyb, pohybová činnost, pohybová aktivita a tělesná cvičení. Pohybové schopnosti, jejich biologický základ, struktura, zjišťování úrovně pohybových schopností. Pohybové dovednosti, motorické učení, zjišťování úrovně pohybových dovedností. Základní pojmy (výkon, výkonnost, zdatnost - zdravotně orientovaná zdatnost). Terminologie v tělesné výchově. Pohybová aktivita v kontextu zdraví, optimální pohybový režim dítěte, Tělesná cvičení. Školní tělesná výchova, její historie, koncepce školní tělesné výchovy v ČR a v zahraničí, cíle tělesné výchovy v ČR. Bio-psycho-sociální specifika tělesné výchovy dětí v mladším školním věku, individuální přístup. Aplikovaná tělesná výchova. Metody výzkumu v tělesné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " chápat tělesnou kulturu jako součást vývoje kultury lidstva, " vymezit kinantropologii jako vědní obor, její předmět, orientovat se v základní terminologii a používat ji v dalších navazujících disciplínách z oblasti tělesné výchovy, " orientovat se v teoretických východiscích procesu tělesné výchovy z hlediska vztahu teorie a praxe, historie a antropomotoriky, charakterizovat základní pojmy v tělesné výchově, " vysvětlit význam tělesných cvičení pro zdraví jedince a znát důsledky hypokineze " chápat problematiku pohybové aktivity dětí a její specifika v kontextu zdravého životního stylu, " orientovat se v metodice výzkumu v tělesné výchově.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
- aktivní účast ve výuce 70 % - úspěšné absolvování testu
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, K. EILEEN, MAROTZ, LYNN R. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
-
Dylevský, Ivan. (2012). Dětský pohybový systém. Praha.
-
DYLEVSKÝ, Ivan. (2009). Kineziologie: základy strukturální kineziologie. 1. vyd.. Praha: Triton.
-
HÁJEK, J. (2012). Antropomotorika, 2. přeprac. vyd.. Praha: UK v Praze.
-
Hendl, Jan . (2006). Přehled statistických metod zpracování dat.
-
Ješina, O., Kudláček, M., Janečka, Z., Kukolová, P., Nekudová, B., Němcová, D., Rybová, L., & Štěrbová, D. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Měkota, K., Novosad, J. (2007). Motorické schopnosti. Olomouc.
-
Měkota, Karel, Cuberek, Roman. (2007). Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc.
-
VESPALEC, T., ZVONAŘ, M. a PAVLÍK, J. (2014). Antropomotorika. Brno.
|