Předmět: Pohybové hry a jejich didaktika

« Zpět
Název předmětu Pohybové hry a jejich didaktika
Kód předmětu KPV/KTPOQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady a metody ve výuce TV žáků I. stupně základních škol. Využití pohybových her v různých částech vyučovací hodiny. Podmínky a specifika pro pohybové hry. Pohybové hry bez pomůcek. Pohybové hry s pomůckami. Pohybové hry pro žáky se specifickými potřebami. Pohybové hry pro třídu s integrovaným žákem se specifickými potřebami. Pohybové hry s využitím didaktických prvků. Hodnocení - zpětná vazba při praktickém výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje se systémem organizací a praktickým prováděním pohybových her jednak v obecné rovině, jednak s aplikací her vhodných pro různé skupiny zdravotně postižených dětí. Cílem předmětu je vytvořit zásobník her vhodných pro rozvoj psychomotoriky žáků 1. stupně základních a speciálních škol.
Po absolvování předmětu je student schopen využívat pohybové hry v procesu tělesné výchovy a rovněž je způsobilý kvalifikovaně zařadit pohybové hry do dalších edukačních forem a do ostatních předmětů na I. stupni základních škol.
Předpoklady
Všeobecná orientace v pedagogice pro 1. stupeň základní školy. Schopnosti umožňující absolvovat výuku.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

- aktivní účast ve cvičeních 70 % - úspěšně zvládnout didaktický výstup - vytvořit portfolio z oblasti pohybových her (bez pomůcek, her s pomůckami, her pro žáky se specifickými potřebami a pohybových her didaktických) Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Bláha, L. Ústí nad Labem, KTV PF UJEP 2005. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her.. Ústí nad Labem: KTV PF UJEP.
  • Dušková, D. (2004). Netradiční pomůcky pro TV na 1. st. ZŠ.. Brno: MU.
  • Jonášová, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy.. Brno: MU.
  • Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
  • Miklánková, L. (2007). Jak učím TV já ... Olomouc: UP.
  • Neumann, J. (2005). Hry do kapsy IX.. Praha: Portál.
  • Sigmund, E., Sigmundová, D., & Šnoblová, R. (2010). Hry do školní družiny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní