Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPV/KTPD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu. 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně. 2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky 3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza) 4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka) 5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka 8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotová orientace 9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku 10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu 11. Diagnostika rodinného prostředí 12. Autodiagnostika práce učitele

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Teoretická a praktická příprava pro plnění diagnostické funkce učitele primární školy. Osvojení dovednosti efektivně využít jednotlivé diagnostické nástroje v pedagogickém procesu. 1. Pedagogická diagnostika jako vědní obor, její pojetí a úkoly. Specifika a zaměření pedagogické diagnostiky v primární škole. Diagnostická kompetence učitele 1. stupně. 2. Typy a etapy pedagogické diagnostiky 3. Metody pedagogické diagnostiky (didaktický test, pozorování, rozhovor, dotazník, sociometrie, projektivní metody, anamnéza) 4. Diagnostická dokumentace (portfolio žáka) 5. Diagnostika školní zralosti a připravenosti 6. Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní 7. Diagnostika rozumového rozvoje žáka 8. Diagnostika motivační a zájmové oblasti, postojově hodnotové orientace 9. Sebepojetí školní úspěšnosti, specifika motivace žáka mladšího školního věku 10. Diagnostika školního prostředí, využití sociometrie v mapování třídního klimatu 11. Diagnostika rodinného prostředí 12. Autodiagnostika práce učitele

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- aktivní účast ve výuce (min. 50%) - zpracování semestrálního úkolu dle pokynů vyučujícího (sociometrický výzkum vybrané třídy primární školy, diagnostické portfolio vybraného žáka 1. stupně)
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
  • Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1993..
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1995). Pedagogicko-psychologická diagnostika I.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2014). Sociální dovednosti ve škole.. Praha: Grada.
  • JANDERKOVÁ, Dita. (2014). Pedagogická diagnostika: cvičebnice. Vyd. 1.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  • KALEJA, Martin a kol. (2014). Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. 200 s.. Ostrava: OU, Pedagogická fakulta.
  • MALACH, Josef, ed. a SIKOROVÁ, Zuzana, ed. (2014). Pedagogická diagnostika a profese učitele. Vyd. 1. 108 s.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Pedagogická diagnostika. Olomouc : UP. 2025.
  • porubčanová dáša. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha.
  • Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní