Předmět: Metodika přírodovědných předmětů

« Zpět
Název předmětu Metodika přírodovědných předmětů
Kód předmětu KPV/KTMPP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Živá příroda (rostliny, živočichové, člověk), systém botanický, zoologický. 2. Neživá příroda - pokusy a pozorování. 3. Uplatnění specifických metod, forem a prostředků ve vyučování. 4. RVP ZV, ŠVP. 5. Práce s interaktivní tabulí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení na 1. stupni speciálních základních škol a zvláštních škol. Zahrnuje okruhy botanické, zoologické a fyzikální. Zaměřuje se na vytváření základních vědomostí a dovedností, které se u žáků budou dále rozvíjet. Orientuje se na pojetí, cíle a úkoly přírodovědných předmětů. Analyzuje obsah učiva včetně integračních součástí, zabývá se otázkami uplatnění vhodných metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Zpracovat projekt dle zadání vyučujícího a tvorba portfólia.
Doporučená literatura
  • KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr