Předmět: Tvorba kurikula pro primární vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Tvorba kurikula pro primární vzdělávání
Kód předmětu KPV/KTKU@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Organizační dimenze kurikula (strategie vzdělávací politiky v ČR, soustava kurikulárních dokumentů v ČR, modelování kurikula, formy realizačních proměn kurikula, roviny kurikula, pojetí kurikula v primárním vzdělávání) 3. Ideová dimenze kurikula (cíle a jejich funkce, taxonomie edukačních cílů, vlastnosti cílů v edukačním procesu) 4. Obsahová dimenze kurikula (obsah vzdělávání a jeho výběr, didaktická - ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní transformace obsahu, klíčové kompetence v primárním vzdělávání) 5. Metodická dimenze kurikula (metoda jako způsob součinnosti mezi učitelem a žákem, učitel ve výchovně-vzdělávacím procesu (funkce, kompetence), kompetenční rámec učitele primární školy, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styly, vzdělávací potřeby žáků, diagnostika žákova pojetí učiva, učební styly žáka 6. Tvorba vzdělávacího programu (etapy tvorby vzdělávacího programu, struktura vzdělávacího programu, analýza vzdělávacích potřeb žáků a profesních potřeb učitelů, evaluace vzdělávacího programu)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu. Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní účast na seminářích (min.50%) vypracování seminárních úkolů
Doporučená literatura
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
  • NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M., EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení a tvorba vize školy. Nezvalová, D. Kurikulární tvorba.. Plzeň: ZČU.
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0555-5..
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní