Předmět: Tvorba kurikula pro primární vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Tvorba kurikula pro primární vzdělávání
Kód předmětu KPV/KTKU@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů. Kurikulární praxe v České republice v kontextu přípravy učitele. Základní pojmy a struktura RVP ZV, ŠVP. Obsahová dimenze kurikula. Učivo a jeho skladba (druhy učiva), typy didaktické analýzy. Žákovo pojetí učiva. Styly učení. Autoregulace učení. Učitelovo pojetí výuky. Vyučovací styly. Osobnostní předpoklady a profesní kompetence. Výukové cíle. Vlastnosti, taxonomie výukových cílů. Formulace výukových cílů. Učební úlohy, jejich funkce a didaktická hodnota. Taxonomie učebních úloh. Vztah výukových cílů a učebních úloh. Výukové metody. Výukové metody ve vazbě na výukové cíle a podmínky výuky. Členění výukových metod. Organizační formy výuky. Formy výuky ve vazbě na edukační cíle a vzdělávací potřeby žáků. Příprava učitele na vyučování. Struktura a fáze vyučovací hodiny. Volba struktury vyučovací jednotky. Třífázový model učení. Hodnocení jako součást edukačního procesu. Evaluace vzdělávacího programu. Autodiagnostika v práci učitele. Modely profesního učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, - odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, - popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu. Témata: Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program, schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula, obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní účast na seminářích (min.50%) vypracování seminárních úkolů
Doporučená literatura
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
  • NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M., EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení a tvorba vize školy. Nezvalová, D. Kurikulární tvorba.. Plzeň: ZČU.
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0555-5..
  • Pasch M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní