Předmět: Didaktický seminář - práce s žáky se SVP na primární škole

« Zpět
Název předmětu Didaktický seminář - práce s žáky se SVP na primární škole
Kód předmětu KPV/KSVP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v praxi primárního vzdělávání v souladu s platnou legislativou 2. Oblasti, stupně a obsah podpůrných opatření (organizace výuky, modifikace vyučovacích metod a forem, úprava obsahu vzdělávání, pomůcky, hodnocení, příprava na výuku, úprava prostředí, práce s třídním kolektivem,...) 3. Povinnosti pedagogických pracovníků v implementaci vyrovnávacích a podpůrných opatření, spolupráce se zákonnými zástupci, činnost ŠPP 4. Tvorba IVP a PLPP 5. Žák s LMP a potřebou podpory z důvodu zdravotního stavu 6. Žák s narušenou komunikační schopností, žák s PAS 7. Žák se specifickou poruchou učení, pozornosti a chování, žák s ADHD 8. Žák z odlišných kulturních a životních podmínek, s odlišným mateřským jazykem 9. Žák nadaný či mimořádně nadaný, žák s dvojí výjimečností 10. Diferenciace a individualizace výuky (tandemová výuka, spolupráce s AP, členy ŠPP)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Připravit studenta na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, k implementaci poznatků z pedagogické diagnostiky do praxe primárního vzdělávání, k porozumění aspektům individualizace výuky na základě speciálních vzdělávacích potřeb žáka, k reflexi postavení žáka se SVP v kolektivu třídy a na roli primárního pedagoga v budování klimatu třídy podnětného a bezpečného pro vzdělávání žáka se SVP. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět odborným pojmům z oblasti speciálních vzdělávacích potřeb - popsat aktuální podmínky pro vzdělávání žáků se SVP v primární škole - definovat speciální vzdělávací potřeby v souladu s typem znevýhodnění žáka - vysvětlit postup tvorby individuálního vzdělávacího plánu a porozumět jeho významu ve vzdělávání žáka se SVP - rozumět postavení žáků s SVP v třídním kolektivu a roli třídního učitele v práci s klimatem třídy - vysvětlit náplň práce pedagogů a dalších profesí podílejících se na naplňování speciálních vzdělávacích potřeb (ŠPP, PPP, SPC,...) a porozumět principům spolupráce těchto profesí

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

- aktivní účast ve výuce (min. 50%) - realizace seminárních úkolů Student s ISP nebo na Erasmu: písemné zpracování seminárních úkolů
Doporučená literatura
  • JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
  • Jucovičová, D., Žáčková, H., Budíková, J., Bartošová, B., & Šauerová, A. (2009). Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. Praha: D + H.
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Praha: D + H, 2017. 206 s. ISBN 978-80-87295-25-0..
  • Kostelecká Yvona. (2013). Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha.
  • Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno.
  • Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.
  • Zilcher L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní