Předmět: Reflexe školní pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Reflexe školní pedagogiky
Kód předmětu KPV/KRŠP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Seminář je zaměřen na aktuální problémy pedagogické teorie a praxe. Jeho snahou je vést studenty ke sledování aktuálního pedagogického dění, seznámit je s nejnovějšími přístupy a trendy ve výchovně vzdělávací oblasti, dokázat je analyzovat a hodnotit a využívat ve své vlastní pedagogické činnosti. V rámci semináře vstupují odborníci z praxe a diskutují se studenty o aktuálních otázkách školní praxe. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - navazovat vědomě dobrý a pomáhající vztah s dětmi v učitelské roli, - využívat svých komunikativních dovedností k vytváření kvalitních vztahů s žáky, v komunikaci s jinými učiteli, s rodiči i dalšími subjekty, kteří participují na realizaci primárního vzdělávání, - používat pedagogické diagnostické metody ke stanovení vstupní diagnostiky, aby na ni navazovala volba daného vyučovacího předmětu, - aktualizovat učivo v jeho funkcích pro rozvoj aktivních učebních činností žáků, - disponovat dovednostmi didaktické transformace edukačních obsahů vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků, jejich rozvojovým možnostem a podmínkám, - zajistit kvalifikovanou orientaci v řízení vztahů a činností všech zúčastněných ve třídě, škole a při spolupráci s rodiči žáků. Témata: Osobnost učitele. Osobnost žáka. Vzájemná interakce při školní edukaci. Úskalí při vzájemné spolupráci školy a rodiny, návrhy řešení pro optimalizaci. Didakticko-metodické aspekty vyučování při edukaci žáků s rozdílnými potřebami. Kontext edukace v primární škole s porovnáním v ostatních vybraných zemích.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. (2013). Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada Publishing.
  • PRŮCHA, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů.. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha Grada Publishing.
  • TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J. a kol. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
  • ZORMANOVÁ, L. (2014). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní