Vyučující
|
-
Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Vědní obor pedagogika, Faktory rozvoje lidského jedince, Výchova a sebevýchova Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy Cíle a obsah výchovy Výchovný proces a jeho etapy Efektivita výchovného procesu Výchovné zásady Osobnost učitele Vývoj profesní dráhy učitelů Profesní etika učitele Osobnost vychovávaného Rodiny a škola Metodologie pedagogiky Vědecký postup v pedagogice Metody vědecké práce Etapy pedagogického výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Zprostředkovat studentům základní pedagogická stanoviska, názory a oblasti vědního oboru pedagogika jako výchozí pedagogické disciplíny. Na základě studia bude student schopný: interpretovat základní pedagogické jevy a zákonitosti, vysvětlit s porozuměním a v souvislostech pedagogické jevy a zákonitosti.
Student získá teoretické znalosti v rozsahu učiva. Základní problémy teorie pedagogiky: Vznik a vývoj pedagogické teorie, Pedagogika jako věda, Prameny
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z oblasti pedagogiky v rozsahu středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Podmínka k udělení zápočtu: 1. 50% prezenční účast na seminářích 2. Zvládnutí učiva v daném rozsahu (viz "Obsah"), ověřeno testem
|
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy. Ostrava: AMOSIUM SERVIS.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex.
-
PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
-
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
|