Předmět: Základy pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky
Kód předmětu KPV/KPZP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Vědní obor pedagogika, Faktory rozvoje lidského jedince, Výchova a sebevýchova Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy Cíle a obsah výchovy Výchovný proces a jeho etapy Efektivita výchovného procesu Výchovné zásady Osobnost učitele Vývoj profesní dráhy učitelů Profesní etika učitele Osobnost vychovávaného Rodiny a škola Metodologie pedagogiky Vědecký postup v pedagogice Metody vědecké práce Etapy pedagogického výzkumu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: Zprostředkovat studentům základní pedagogická stanoviska, názory a oblasti vědního oboru pedagogika jako výchozí pedagogické disciplíny. Na základě studia bude student schopný: interpretovat základní pedagogické jevy a zákonitosti, vysvětlit s porozuměním a v souvislostech pedagogické jevy a zákonitosti.
Student získá teoretické znalosti v rozsahu učiva. Základní problémy teorie pedagogiky: Vznik a vývoj pedagogické teorie, Pedagogika jako věda, Prameny
Předpoklady
Základní znalosti z oblasti pedagogiky v rozsahu středoškolského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

Podmínka k udělení zápočtu: 1. 50% prezenční účast na seminářích 2. Zvládnutí učiva v daném rozsahu (viz "Obsah"), ověřeno testem
Doporučená literatura
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy. Ostrava: AMOSIUM SERVIS.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex.
  • PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní