Předmět: Integrovaný přírodovědný základ

« Zpět
Název předmětu Integrovaný přírodovědný základ
Kód předmětu KPV/KPVZ@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě (vzdělávací obsah a výstupy, klíčové kompetence) 2. Historický vývoj elementárního učení o přírodě a společnosti 3. Vývojové teorie v kontextu rozvoje přírodovědné gramotnosti (dětská pojetí, vytváření představ a konstruování poznatků o přírodě) 4. Specifické metody, formy a didaktické prostředky v elementárním učení o přírodě 5. Konstruktivismus v přírodovědném vzdělávání, role učitele ve výuce 6. Třífázový model učení, využití metod RWCT pro práci s faktografickým textem 7. Kooperativní strategie v rozvoji přírodovědné gramotnosti 8. Terénní výuka 9. Projektová výuka a ITV 10. Badatelsky orientovaná výuka

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vyjmenovat základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy dle RVP ZV, " řídit se při přípravě a realizaci výuky inovovaným pojetím kurikula, " postihovat výsledky a progresivní tendence současného vývoje vědy a aktualizovat tak učivo v jeho klíčových funkcích pro rozvoj aktivních učebních činností žáků, " znát důvody, proč je při přípravě a realizaci výuky zapotřebí dbát na důslednou didaktickou analýzu učiva a zohledňovat nároky spojené se specifickým pojetím výuky předmětů, " aplikovat způsoby začlenění poznatků ze základní oblasti prvoučného a přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy do procesu přípravy a pedagogické praxe při vyučování prvouce a přírodovědě. Témata: Člověk a jeho svět v kurikulárním dokumentu RVP ZV a jeho možnosti transformace do ŠVP. Revize vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a jeho inovace pro realizaci v pedagogické praxi. Místo, kde žijeme. Lidé kolem nás. Lidé a čas. Rozmanitost přírody. Člověk a jeho zdraví. Průřezová témata podle RVP ZV. Vyučování prvouce a přírodovědě v podmínkách školní reality na ZŠ.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- aktivní účast na seminářích (min. 50%) - zpracování semestrální práce dle pokynů vyučujícího
Doporučená literatura
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
  • Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
  • OTAVOVÁ MARCELA. Didaktika přírodovědy. Olomouc : UP. 2023.
  • PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Vydavatelství Aleš Čeněk.
  • PODROUŽEK, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň: Fraus.
  • PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
  • PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
  • RAŠKOVÁ, M. (2003). Prvouka I.. Olomouc: VUP.
  • RAŠKOVÁ, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: VUP.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní