Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie vzdělávání a rozdíly mezi nimi 2. Formalismus a transmisivní vyučování 3. Personalistické teorie 4. Kognitivně psychologické teorie 5. Pedagogický konstruktivismus 6. Konstruktivismus v předškolním vzdělávání 7. Transmisivní a kontruktivní vzdělávání 8. Technologické teorie 9. Sociokognitivní teorie 10. Sociální teorie 11. Akademické teorie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prostřednictví předmětu se studenti seznámí a pochopí jednotlivé přístupy nejvýznamnějších soudobých proudů pedagogického myšlení. Studenti se seznámí s cíli, s úvahami o roli učitelů, s postavením žáka ve vzdělávacím procesu, se sociokulturním významem vzdělávání v rámci soudobých teorií vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aplikace východisek zvolené teorie vzdělávání do předškolního vzdělávání, a to na základě analýzy: a) RVP PV, b) ŠVP PV konkrétní MŠ
|
Doporučená literatura
|
-
(2009). Individualizace v předškolním vzdělávání. Praha : VÚP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Portál, Praha.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha : Portál.
-
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
NEZVALOVÁ, D. (1998). Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích.. Olomouc: VUP.
-
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
-
PIAGET, J, INHELDEROVÁ, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha : Portál.
-
PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
-
ROGERS, C.R. (1996). Způsob bytí. Praha : Portál.
-
VYGOTSKIJ, L.S. (1976). Myšlení a řeč. Praha : SPN.
|