Cíle předmětu: Předmět umožňuje prvotní seznámení studentů s pedagogickou realitou mateřských škol, s organizací dne, navázání kontaktů s dětmi i s cvičnými učitelkami. Praxe je náslechová, kdy studenti během celého semestru hospitují v jedné třídě mateřské školy a průběžně plní zadané úkoly v souladu s tématy tohoto předmětu a teoretickými předměty zejména: Základy pedagogiky, Obecná didaktika, Biologie dítěte a hygiena, Práce s pedagogickým portfoliem. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v prostředí mateřských škol, porozumět metodickým pokynům a organizaci pedagogických praxí, komunikovat s didaktikem PdF UP a cvičným učitelem, reflektovat význam praxe ve vztahu ke zvolenému oboru, porozumět podstatě tvorby studentského portfolia a práce s ním, a to s cílem průběžně shromažďovat materiály k rozličným tématům. Hlavní témata předmětu: Úvodní seminář: metodické a organizační pokyny pro pedagogickou praxi, koncepce pedagogických praxí, studentské portfolio. Seznámení s konkrétní mateřskou školou a třídou, orientace. Organizace dne v MŠ Podmínky vzdělávání Základní školní dokumentace Didaktické zásady Komunikace v prostředí mateřské školy Klima mateřské školy a třídy Osobnost učitele MŠ Hygiena dětí v MŠ Význam pedagogické praxe pro zvolený obor Reflektující seminář: prezentace portfolií studentů, následná diskuse, reflexe, sebereflexe Výstup praxe: Založení pedagogického portfolia, jeho prezentace, diskuse s metodikem praxí a cvičným učitelem, reflexe.
|