Předmět: Aktuální problémy současné pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Aktuální problémy současné pedagogiky
Kód předmětu KPV/KPSP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Strategie 2030+ RVP ZV - revize Společné vzdělávání (inkluze, integrace) Stereotypní představy o výchově dívek a chlapců Digitální technologie, "on-line" život žáků 1. stupně ZŠ. Co už není výchova - tělesné tresty v ČR, kázeňské problémy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni: - vysvětlit aktuální problémy současné pedagogiky - čerpat informace z různých zdrojů, umět pracovat s literaturou (i zahraniční), - kriticky myslet - chápat vzdělanost jako jednu z největších národních hodnot - vysvětlit potřebu revizí RVP ZV a v RVP ZV se dobře orientovat, dokument Strategie vzdělávání 2030+ - popsat hlavní problémy současného českého vzdělávacího systému (inkluze, integrace, problematika kvality škol, děti s OMJ, kázeňské problémy, fyzické tresty, gender) Témata: Význam všeobecného vzdělání. Obsah a revize RVP ZV. Diskriminace přístupu ke vzdělávání. Integrace a inkluze ve vzdělávání. Požadavek celoživotního vzdělávání v EU. Hlavní problémy současného českého vzdělávacího systému.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Studenti na určené téma zpracují prezentaci ke společné diskuzi. Studenti ISP jsou povinni splnit 30% účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • Respekt speciál-Jak správně vychovat rodiče. Praha. 2023, ISSN 2336-6001.
  • ČECH, T. (ed.). (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: PdF MU.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
  • JARKOVSKÁ, L. et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT. 2021.
  • ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. et al. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PdF UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní