Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Strategie 2030+ RVP ZV - revize Společné vzdělávání (inkluze, integrace) Stereotypní představy o výchově dívek a chlapců Digitální technologie, "on-line" život žáků 1. stupně ZŠ. Co už není výchova - tělesné tresty v ČR, kázeňské problémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli být schopni: - vysvětlit aktuální problémy současné pedagogiky - čerpat informace z různých zdrojů, umět pracovat s literaturou (i zahraniční), - kriticky myslet - chápat vzdělanost jako jednu z největších národních hodnot - vysvětlit potřebu revizí RVP ZV a v RVP ZV se dobře orientovat, dokument Strategie vzdělávání 2030+ - popsat hlavní problémy současného českého vzdělávacího systému (inkluze, integrace, problematika kvality škol, děti s OMJ, kázeňské problémy, fyzické tresty, gender) Témata: Význam všeobecného vzdělání. Obsah a revize RVP ZV. Diskriminace přístupu ke vzdělávání. Integrace a inkluze ve vzdělávání. Požadavek celoživotního vzdělávání v EU. Hlavní problémy současného českého vzdělávacího systému.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Studenti na určené téma zpracují prezentaci ke společné diskuzi. Studenti ISP jsou povinni splnit 30% účast ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Respekt speciál-Jak správně vychovat rodiče. Praha. 2023, ISSN 2336-6001.
-
ČECH, T. (ed.). (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: PdF MU.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
-
JARKOVSKÁ, L. et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT. 2021.
-
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. et al. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PdF UP.
|