Předmět: Srovnávací pedagogika a alternativní vzdělávací systémy

« Zpět
Název předmětu Srovnávací pedagogika a alternativní vzdělávací systémy
Kód předmětu KPV/KPSAQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Srovnávací pedagogika jako vědecká disciplína. 2. Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí. 3. Světové tendence v oblasti školství. 4. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů. 5. Alternativní vzdělávací systémy (Pedagogický systém M. Montessori, Walfdorfská pedagogika, Jenský plán, Freinetovská pedagogika)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student má porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, má se naučit vyhledávat a využívat domácí i zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. Student se má dále umět orientovat v základních myšlenkách a trendech alternativních vzdělávacích systémů, a to jak u nás tak ve světě.
Studenti se umí orientovat v problematice alternativního školství a školských systémů
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky, jejích dějin a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Vypracování písemné práce na téma "Komparace zahraniční výchovně-vzdělávací soustavy se soustavou v ČR" v rozsahu 3-5 normostran.
Doporučená literatura
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1998). Obecná pedagogika II.. Olomouc : Hanex.
  • JEŽKOVÁ, V. a kol. (1996). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Karolinum.
  • JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. (1997). Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : PdF UK.
  • NEZVALOVÁ, D. (1998). Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích.. Olomouc: VUP.
  • SOLFRONK, J. (1995). Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: PdF UK.
  • ŠTVERÁK, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr