Předmět: Předškolní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika
Kód předmětu KPV/KPRP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl: " zprostředkovat studentům poznatky o výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, a to nejenom v rodině, ale zejména v předškolních institucích, a to s ohledem na potřeby a zájmy dětí. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: " využívat s porozuměním základní terminologii vědního oboru, " vysvětlit současný systém předškolního vzdělávání, " vysvětlit s porozuměním vybraným pedagogickým teoriím a metodickým strategiím za využití edukačních prostředků předškolního vzdělávání, " orientovat se v základních historických souvislostech předškolní pedagogiky včetně jejich vývojových trendů. Témata: Postavení předškolní pedagogiky ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. Vybrané otázky z historie předškolní pedagogiky. Koncepce předškolního vzdělávání v závislosti na společenských podmínkách z hlediska pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. Předškolní vzdělávání v kontextu současného předškolního kurikula v podmínkách běžné MŠ, MŠ s alternativními programy a dalších zařízení určených pro děti předškolního věku (dětské skupiny). Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné MŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. (2003). Začít spolu. Praha: Portál.
  • HAVLÍNOVÁ, M. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
  • Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
  • KOMENSKÝ, J.A. (1964). Informatorium školy mateřské. Praha: SPN.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
  • MATĚJČEK, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní