Předmět: Předškolní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika
Kód předmětu KPV/KPRE@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky z oblasti předškolní výchovy a vzdělávání v kontextu historickém a současnosti v podmínkách proměn společnosti. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - využívat s porozuměním základní terminologii vědního oboru - vysvětlit současný systém předškolního vzdělávání - vysvětlit s porozuměním vybraným pedagogickým teoriím a metodickým strategiím za využití edukačních prostředků předškolního vzdělávání - orientovat se v základních historických souvislostech předškolní pedagogiky včetně jejich vývojových trendů - analyzovat a okomentovat různé situace edukační reality v rámci hospitací v mateřské školy - diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími, s odborníkem z praxe i mezi sebou Hlavní témata předmětu: Postavení předškolní pedagogiky ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. Vybrané otázky z historie předškolní výchovy a vzdělávání. Koncepce předškolního vzdělávání v závislosti na společenských podmínkách z hlediska pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. Základní legislativa vztahující se k předškolnímu vzdělávání a institucím zajišťující péči o děti předškolního věku. Předškolní vzdělávání v kontextu současného předškolního kurikula v podmínkách běžné mateřské školy. Alternativní a inovativní programy v předškolním vzdělávání, nové trendy v předškolním vzdělávání a výchově dětí předškolního věku. Instituce mateřské školy, funkce mateřské školy, organizace předškolního vzdělávání, edukační proces v mateřské škole, podmínky předškolního vzdělávání. Hra a její místo v předškolním vzdělávání, kooperativní hra, významní představitelé zabývající se teorií her v historickém kontextu, hračka v životě dítěte, didaktické pomůcky. Osobnost předškolního pedagoga jeho role a profesní kompetence. Vstup dítě do mateřské školy, adaptační proces, přechod dítěte z rodiny do prostředí mateřské školy. Rodina a její význam v životě dítěte předškolního věku, spolupráce mateřské školy a rodiny Vzdělávání dětí se SVP a dětí mimořádně nadaných, PLPP, IVP. Příprava dítěte na vstup do 1. třídy základní školy, školní zralost a připravenost.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. (2014). Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
  • HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  • KOMENSKÝ, J. A. a MAKOVIČKA, L. ed. (2020). Informatorium školy mateřské v jazyce 21. století, aneb, Zevrubná a jasná zpráva, jak mají zbožní rodiče - sami nebo i skrze chůvy, pěstouny a další pomocníky - už v jejich ranném věku rozumně a počestně vést i cvičit své milované děti, ten nejdražší poklad, aby to bylo Bohu ke slávě, jim samotným pro radost a dětem to posloužilo ke spasení. Žandov: Poutníkova četba.
  • NISEL, R., GRIEBEL, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
  • PRŮCHA, J. a kol. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
  • PRŮCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • SUCHÁNKOVÁ, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E. a kol. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, 1. vydání. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní