Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata Zásady správného držení těla v různých výchozích polohách. Specifická cvičení pro vnímání jednotlivých hudebních složek (tempo, takt, rytmus, dynamika, melodie, charakter hudební skladby, hudební forma). Základní lokomoční pohyby při hudebním doprovodu - chůze, běh, poskok, skok. Taneční kroky v různém prostorovém řešení, též s tempovými, rytmickými, dynamickými obměnami. Prostorová cvičení - přímé, šikmé směry, křivky, jejich kombinace. Hudebně-pohybové hry, hry rozvíjející kreativitu dítěte. Cvičení s hudbou s využitím náčiní vhodného pro děti předškolního věku. Tvorba pohybové skladby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit význam pohybových aktivit s hudbou při rozvoji tělesném, psychickém a sociálním u dětí v předškolním věku, - chápat základní hudebně pohybové vztahy, - realizovat hudebně pohybové aktivity bez náčiní a s náčiním, - uplatňovat zásady správného držení těla u dětí ve shodě s technickými a estetickými požadavky, platnými v rytmické gymnastice, - aplikovat pravidla tvorby pohybové skladby, - uplatňovat zásadu bezpečnosti při hudebně-pohybových aktivitách dětí.
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti na úrovni umožňující úspěšné absolvování výuky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičeních min. 80 % - úspěšné zvládnutí techniky cvičení s náčiním - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti hudebně-pohybové výchovy (záznam cvičné pohybové skladby, hudebně-pohybové hry pro vnímání rytmu, taktu, melodie, charakteru hudby) Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
-
Lössl, J. (1996). Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Praha: ÚŠ ČOS.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|