Předmět: Propedeutika elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Propedeutika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/KPEP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost, " objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole, " vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti, " posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí, " posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky), " aplikovat analyticko -syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní, " analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií. Témata: Historie písma a písemnictví. Vyučovací metody čtení z historického pohledu vyučovací metody čtení z historického pohledu. Analyticko - syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní. Genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní. Kvalitativní a kvantitativní prvky jednotažného lineárního písma. Comenia Script - popis a rozbor. Problematika laterality. Problematika čtenářské gramotnosti v elementární třídě. Specifické poruchy učení v elementární třídě z pohledu pedagoga. Tradiční a netradiční zápis k základnímu vzdělávání. Legislativa školní zralosti a problematika odkladu školní docházky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní