Vyučující
|
-
Žišková Michaela
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Dramatická výchova v prostředí mateřské školy Východiska dramatické výchovy Cíle dramatické výchovy Metody a techniky dramatické výchovy Základní dovednosti pro dramatické jednání Loutka v práci učitele mateřské školy Osobnost učitele mateřské školy využívající dramatickou výchovu Opory jsou studentům poskytnuty prostřednictvím aplikace MS TEAMS
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Dramatickou výchovu v mateřské škole lze chápat jako všestranný prostředek pro harmonický rozvoj dítěte s akceptem na osobnostní a sociální rozvoj. Studenti si osvojují metody a techniky dramatické výchovy vhodné pro aplikaci v mateřské škole, seznamují se s významnými osobnostmi dramatické výchovy, s porozuměním pracují s kurikulem předškolního vzdělávání a projektují činnosti s využitím pestrých metod a technik dramatické výchovy. Součástí dramatické výchovy je i práce s loutkou. Uvedené činnosti jsou realizovány v modelových situacích ve výuce a dle situace i v konkrétní pedagogické praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem dramatická výchova v kontextu RVP PV - definovat cíle a východiska dramatické výchovy - pracovat s loutkou - vhodně aplikovat metody a techniky dramatické výchovy rozvíjející základní dovednosti pro dramatické jednání - využívat dramatickou výchovu jako edukační prostředek preprimárního vzdělávání - popsat osobnost učitele využívajícího dramatickou výchovu jako běžnou součást edukačního procesu v mateřské škole.
|
Předpoklady
|
Schopnost přijetí role, komunikativní dovednosti, znalost RVP PV
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozbor portfolia studenta
Splnění zadaných úkolů Studium doporučené literatury
|
Doporučená literatura
|
-
(2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
gregorová. Hrajeme si pohádkami.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. (1998). Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum.
-
Macková, S. (2004). Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
-
Machková, E. (2007). Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění.
-
MACHKOVÁ, E. (2015). Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
-
MACHKOVÁ, Eva. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy.. Praha.
-
Svobodová, E., Švejdová, H. (2011). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Portál.
-
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. upravené vydání. Praha: Grada, 2008..
|