Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Prostřednictvím předmětu se student seznámí s problematikou vzdělávání se zaměřením na mateřskou školu. Předmět rozvíjí jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k výchovně vzdělávacímu procesu v preprimárním vzdělávání, a také jde o nástin jejich aplikací do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení výchovně vzdělávacího procesu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem didaktika s akcentem na oblast mateřské školy, - objasnit organizační formy práce v mateřské škole, - vysvětlit pojem klima třídy, popř. atmosféra v návaznosti na interakci učitel - dítě, - vyjmenovat a charakterizovat strategie výchovně vzdělávacích činností, - vyjmenovat a charakterizovat různé metodické postupy uplatnitelné v mateřské škole, - charakterizovat kurikulární dokument RVP PV, - aplikovat teoretické znalosti ve fiktivních situacích, - analyzovat a hodnotit výchovně vzdělávací proces podle zadaných kritérií. Hlavní témata předmětu: Současné pojetí mateřské školy, metodické postupy používané v mateřské škole, výchovně vzdělávací a učební strategie se zaměřením na mateřskou školu, učitel mateřské školy - činnosti diagnostické, řídící, prognostické, organizační formy v mateřské škole, edukační metody v mateřské škole, klima třídy - atmosféra atd., interakce učitel - dítě, způsoby hodnocení, aktuální didaktická témata v médiích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
-
BURKOVIČOVÁ, R. (2008). Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: OU.
-
DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: ÚIV.
-
Framework educational program for pre-school education. (2004). Framework educational program for pre-school education. Praha: VÚP.
-
JANÍK, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada.
-
Rámcový vzdělávací program. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
-
Strategie vzdělávací politiky. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT ČR.
|