Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPV/KODI@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Prostřednictvím předmětu se student seznámí s problematikou vzdělávání se zaměřením na mateřskou školu. Předmět rozvíjí jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k výchovně vzdělávacímu procesu v preprimárním vzdělávání, a také jde o nástin jejich aplikací do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení výchovně vzdělávacího procesu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem didaktika s akcentem na oblast mateřské školy, - objasnit organizační formy práce v mateřské škole, - vysvětlit pojem klima třídy, popř. atmosféra v návaznosti na interakci učitel - dítě, - vyjmenovat a charakterizovat strategie výchovně vzdělávacích činností, - vyjmenovat a charakterizovat různé metodické postupy uplatnitelné v mateřské škole, - charakterizovat kurikulární dokument RVP PV, - aplikovat teoretické znalosti ve fiktivních situacích, - analyzovat a hodnotit výchovně vzdělávací proces podle zadaných kritérií. Hlavní témata předmětu: Současné pojetí mateřské školy, metodické postupy používané v mateřské škole, výchovně vzdělávací a učební strategie se zaměřením na mateřskou školu, učitel mateřské školy - činnosti diagnostické, řídící, prognostické, organizační formy v mateřské škole, edukační metody v mateřské škole, klima třídy - atmosféra atd., interakce učitel - dítě, způsoby hodnocení, aktuální didaktická témata v médiích.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
  • BURKOVIČOVÁ, R. (2008). Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: OU.
  • DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: ÚIV.
  • Framework educational program for pre-school education. (2004). Framework educational program for pre-school education. Praha: VÚP.
  • JANÍK, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada.
  • Rámcový vzdělávací program. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
  • Strategie vzdělávací politiky. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT ČR.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní