Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV, didaktické zásady a metody ve ZdTV.Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase-Mayera, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí). Specifika cvičení s dětmi v předškolním věku - motivace, využití pomůcek. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. Plochá záda. Skoliotické držení těla. Vbočené a vybočené kolenní klouby. Plochá noha. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých, kontraindikace). Oslabení dýchacího aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Oslabení oběhového aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). Neuropsychická oslabení (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat charakteristiky správného držení těla, " hodnotit držení těla a rozlišit nesprávné držení těla, " orientovat se v poruchách držení těla, " orientovat se v problematice cvičení dětí s poruchami činnosti dýchacího, kardiovaskulárních aparátu, při metabolických a neuropsychických oslabeních, " uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při cvičení dětí.
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti umožňující absolvovat výuku
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. - aktivní účast ve výuce min. 80 % - seminární práce na dané téma - úspěšné absolvování didaktického výstupu na základě písemné přípravy
|
Doporučená literatura
|
-
DYLEVSKÝ, I. (2012). Dětský pohybový systém. Praha: Poznání.
-
KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. (2005). Somatologie pro učitele. . Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1072-9.
-
Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KOPECKÝ, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy.. Olomouc.
-
KOPECKÝ, M., KIKALOVÁ, K., TOMANOVÁ, J., BEZDĚKOVÁ, M., CHARAMZA, J. (2013). Somatologie 1 - Podpůrně pohybový systém.. Olomouc.
-
Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I., et al. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
|