Předmět: Pedagogické praktikum v MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Pedagogické praktikum v MŠ 2
Kód předmětu KPV/KMX4Q
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hostapitační náslechy, samostatné učení v předmětech 1. stupně ZŠ podle daného ŠVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Tento blok pedagogické praxe spočívá v reorientaci studentů a jejím cílem je reflexe a prohloubení vhledu do podstaty edukačního procesu. Stěžejním cílem tedy je reflexe zkušeností z mateřské školy. Důležitou roli, zde má pedagog PdF - v roli individuálního kouče s cílem podporovat studenty v rozšiřování jejich vhledu. Blok je opět zakončený diskusí a reflexí v rámci semináře na PdF.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Třetí etapa pedagogické praxe, v níž se uskutečňuje přechod role studenta v roli učitele. Analýza výchovně vzdělávacího procesu ve spojení s výukou didaktiky prvouky, ČjL a matematiky. Průběžná pedagogická praxe je zařazena 1x týdně ve třech vyučovacích hodinách 1. - 3. ročníku ZŠ. K jednomu cvičnému učiteli je zařazena trojice studentů. Studenti střídavě učí a hospitují v předmětech: český jazyk, matematika, člověk a jeho svět 1 (přírodovědné učivo). Povinností každého studenta je absolvování jedné hodiny výstupu a jedné hodiny náslechu týdně. První cvičení jsou pouze hospitační. Na vyučovací hodiny se student připravuje pod vedením cvičného učitele a metodika příslušného předmětu. Součástí pedagogické praxe 2 hodiny náslechů a 2 hodiny samostatných výstupů studentů + cizí jazyk. Studenti se seznamují se ŠVP dané školy a pozorují návaznost na výstupů ŠVP na RVP ZV.
KPV/KMX3Q

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

100% účast na praxi kladné hodnocení cvičného učitele portfolio studenta
Doporučená literatura
  • Fasnerová, M.,Stolinská, D. Pedagogická praxe.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : NIDV.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní