Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přínos pohybových aktivit pro somatický vývoj jedince. Cíle a úkoly TV v MŠ. Problematika organizačních forem využívaných při realizaci pohybových aktivit z pohledu bezpečnosti. Učební činnost učitele - didaktické proncipy a jejich specifika při pohybových aktivitách dle věku a individuálních předpokladů dětí. Aplikace didaktických stylů při pohybových činnostech. Příprava učitele na realizaci pohybové aktivity dětí - organizace, struktura, další formy - sportovní soutěže a akce. Samostatné praktické didaktické výstupy studenta v MŠ - realizace pohybových aktivit dětí předškolního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Orientace v interakční struktuře vztahů a prvků při realizaci pohybových činností v MŠ. Organizační formy TV dětí v MŠ. Plánování v TV jako hlavní činnosti v týdenním programu MŠ se zaměřením na výchovný, vzdělávacím, zdravotní a prožitkový aspekt. Spektrum didaktických stylů a didaktických metod při realizaci pohybových činností v MŠ. Bezpečnost při pohybových aktivitách dětí předškolního věku. Praktické uplatnění vědomostí při didaktických výstupech v MŠ. Učební činnosti učitele v MŠ, didaktické zásady. Diagnostika motoriky dítěte v MŠ. Podmínky pro TV. Bezpečnost při pohybových aktivitách dětí v MŠ.
Získat způsobilost vést efektivně vyučovací epizody tělesné výchovy dětí předškolního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti v podmínkách školní tělesné výchovy.
|
Předpoklady
|
Vyplývají z předchozích úspěšně absolvovaných předmětů z oblasti TV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
- aktivní účast ve výuce 50 %, - úspěšné absolvování zkoušky - seminární práce: správně zpracovaná příprava na pohybové aktivity v MŠ Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, H. (2001). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha.
-
Dvořáková, H. (2006). Základní motorika. Praha.
-
Lochmanová, L., & Mazal, F. (1998). Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex.
-
Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2009). Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
-
Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Miklánková, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vilímová, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno.
|