Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Nátěstová Taťána, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Studenti jsou vedeni diagnostikovat úroveň zralosti a připravenosti dítěte v oblastech, jejichž rozvoj v mateřské škole determinuje jeho úspěšný vstup do 1. ročníku základní školy. Osvojují si strategie, kterými lze v posledním roce předškolního vzdělávání klíčové oblasti efektivně rozvíjet. 1. Praktická samostatnost (fyzický rozvoj, pohybová koordinace, sebeobsluha) 2. Sociální informovanost (orientace v prostředí, v okolním světě i praktickém životě) 3. Citová samostatnost (emoční stabilita, schopnost kontrolovat a řídit své chování) 4. Sociální samostatnost (soužití s vrstevníky, komunikace, spolupráce, participace) 5. Řečové dovednosti (výslovnost, gramatická správnost řeči, slovní zásoba) 6. Lateralita (vizuomotorická koordinace, držení tužky) 7. Diferencované vnímání (sluchová a zraková analýza a syntéza) 8. Logické a myšlenkové operace (předčíselné představy, komparace, klasifikace, seriace, řešení problémů) 9. Záměrná pozornost, úmyslná paměť pro učení 10. Pracovní chování (soustředěná pracovní a učební činnost)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty komplexní diagnostiky školní zralosti a připravenosti. Strategie jsou zaměřeny na dítě, které ukončuje předškolní období a ocitá se na vstupu do povinného školního vzdělávání. Předmět rozvíjí kompetence studentů systematicky pozorovat a vést záznamy, zpracovávat diagnostické portfolio a využívat ho k posuzování dílčích pokroků dítěte v oblasti pohybové, smyslové, rozumové, citové a sociální, stejně jako navrhovat konkrétní opatření pro rozvoj oslabené oblasti.
Studenti se umí orientovat v problematice diagnostiky školní zralosti a připravenosti.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a diagnostiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor portfolia studenta
zpracování portfolia námětů pro všestranný rozvoj dítěte předškolního věku se zaměřením na posuzování školní zralosti a připravenosti, jeho praktické využití ve vybrané mateřské škole a vyhodnocení
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., Šmardová, V., & Šmarda, R. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
-
KLENKOVÁ, J. A KOL. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
-
ŠMELOVÁ, E. a kol. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky. Olomouc: UP.
|