Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Obručníková Hana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Oblast vnímání vlastního těla - poznat funkce částí i vlastního těla, ovládat tělo, prožívat city a pocity, vyjádřit je pohybem. Sebepoznání. Sebezdokonalování. 2. Oblast materiální - seznámení s předměty, tradičními i netradičními pomůckami, jejich získání, ovládnutí i využití. 3. Poznání společenského prostředí, osob. Navázání kontaktu doteky, spoluprací, komunikací. Spolupráce, pomoc druhým. Tématické okruhy: 1. Zařazení psychomotoriky v systému tělovýchovného procesu. Historie, současnost. 2. Význam psychomotoriky z hlediska fyziologického, emocionálního, kognitivního. 3. Poznávání velikosti těla. 4. Poznávání napětí a uvolnění. 5. Vnímání stability a lability těla. 6. Vnímání těla a prostoru. 7. Vnímání pocitů a citů, jejich vyjadřování. 8. - 10. Oblast materiální. 11. Oblast společenská. 12. Motodiagnostika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Psychomotorika přináší ucelený systém cvičení, který poutavou a hravou formou využívá pohyb jako výchovný a socializační prostředek plně respektující individualitu cvičence, stejně jako zařazení ve skupině,ve společnosti.
Student získá vědomosti a dovednosti z oblasti psychomotorických činností a her využitelné u dětí předškolního věku. Bude se orientovat v základních oblastech psychomotorických cvičení.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti psychického, somatického, motorického a sociálního vývoje jedince. Schopnosti umožňující úspěšně absolvovat výuku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- aktivní účast na výuce min. 70% - úspěšné absolvování testu - seminární práce: vytvoření portfolia psychomotorických aktivit vhodných pro děti předškolního věku (činnosti pro jednotlivce, skupinu, a to vždy s pomůckami a bez pomůcek) Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Smitková,Z. Špalíček zhudebněných říkadel a cvičení pro malé děti. Praha, Olympia, 1992..
-
Kos,B. Zábavná cvičení. Praha, Olympia, 1992..
-
Blahutková, M. (2006). Psychomotorika pre každého. Prešov.
-
Karásková, V. (2010). Interakce v pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Karásková, V. (2003). Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: Univerzita UP.
-
Karásková, V. (2000). Zábavná cvičení s mentálně postiženými. Olomouc: Univerzita UP.
-
Karásková, V. (2007). Zábavná cvičení ve škole i doma. Olomouc.
-
Kurtz, L. A. (2015). Hry pro rozvoj psychomotoriky. Praha.
-
Zelinová, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha, Portál, 2007..
|