Předmět: Předplavecká výchova a základy plavání

« Zpět
Název předmětu Předplavecká výchova a základy plavání
Kód předmětu KPV/KMPLQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
  • Gaďourek Zdeněk, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prohloubení techniky plaveckých zůsobů prsa, znak, kraul - uzlové body techniky, průpravná cvičení Regenerace ve vodě. Technika dopomoci unavenému plavci, činnosti a technika při záchraně tonoucího, startovní skok, skok záchranáře, první pomoc. Specifika výuky plavání u dětí. Didaktické metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Seznámení s didaktickými zásadami, metodami, styly a postupy a jejich specifiky ve výuce plavání dětí. Bezpečnost při školním plaveckém výcviku. Hry ve vodním prostředí. Seznámení s technikou základních plaveckých způsobů. Seznámení s technikami dopomoci při výuce základních plaveckých dovedností a plavání. Záchrana tonoucího.
Student chápe význam pohybových činností ve vodním prostředí z hlediska regenerace a relaxace a význam plavání pro zdraví dítěte. Zná a dodržuje pravidla BOZ při výuce plavání v rámci předplaveckého a plaveckého výcviku dětí. Orientuje se v didaktických metodách a postupech vhodných pro předplaveckou výchovu a výuku plavání u dětí. Dokáže aplikovat dovednosti z oblasti záchrany tonoucího a první pomoci, zvládne skok záchranáře z okraje bazénu. Předvede techniku plaveckého způsobu prsa, kraul, znak.
Předpoklady
- dobrý zdravotní stav umožňující pobyt ve vodním prostředí - plavecká způsobilost = student je plavec (tzn. uplave bez pomůcek a bez přerušení souvisle 200m jedním plaveckým způsobem)

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- účast ve výuce min 70% prokázání plavecké způsobilosti (uplave bez pomůcek 200m souvisle a bez přerušení jen s otáčkami u okraje bazénu) - předvedení správné techniky plaveckých způsobů na vzdálenost 40m (prsa, kraul, znak) - předvedení skoku záchranáře a činností při záchraně tonoucího na hladině, - předvedení dopomoci unavenému plavci (jednotlivec, dvojice) Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Hahn, M. (2000). Plavání.
  • Kiedroňová, V. (2012). Jak se rodí vodníčci.
  • Laughlin, T. (2013). Plavání. Praha.
  • Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Svozil, Z. (1992). (1992). Didaktika plavání pro 2. stupeň základní školy.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -