Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obručníková Hana, Mgr.
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Klasifikace pohybových her. Specifika pohybových her určených dětem v předškolním věku. Didaktické zásady, didaktické metody, postupy a styly realizace pohybových her v předškolním věku. Využití pohybových her v různých částechdne v MŠ. Podmínky pro pohybové hry. Pohybové hry bez pomůcek. Pohybové hry s pomůckami. Pohybové hry pro třídu s integrovaným žákem se specifickými potřebami. Pohybové hry s využitím didaktických prvků. Hodnocení - zpětná vazba při praktickém výstupu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se systémem organizací a praktickým prováděním pohybových her jednak v obecné rovině, jednak s aplikací her vhodných pro různé skupiny zdravotně postižených dětí. Cílem předmětu je vytvořit zásobník her vhodných pro rozvoj motoriky dětí v předškolním věku a jejich adaptaci v MŠ.
Po absolvování předmětu je student schopen využívat pohybové hry v pohybovém režimu MŠ a rovněž je způsobilý kvalifikovaně zařadit pohybové hry do různých edukačních forem využitelných u dětí v předškolním věku. Bude se orientovat v didaktických metodách, postupech a stylech aplikovaných v pohybových hrách u dané věkové kategorie. Zvládne modifikaci pohybových her pro inkluzívní vzdělávání.
|
Předpoklady
|
pohybové schopnosti umožňující úspěšné absolvování výuky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- aktivní účast ve cvičeních min 70% - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti pohybových her (bez pomůcek, her s pomůckami, her pro žáky se specifickými potřebami a pohybových her didaktických) vhodných pro děti předškolního věku - úspěšně realizovaný didaktický výstup na dané téma Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Bláha, L. Ústí nad Labem, KTV PF UJEP 2005. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her.. Ústí nad Labem: KTV PF UJEP.
-
Diana Dušková, Vladislav Mužík, Hana Šeráková. Netradiční pomůcky pro tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ : (náměty na zhotovení a uplatnění pomůcek pro pohybové hry a zábavy).
-
Jonášová, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy.. Brno: MU.
-
Karásková, V. (2010). A budeme si hrát.. UP: Olomouc.
-
Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
-
Neumann, J. (2005). Hry do kapsy IX.. Praha: Portál.
-
Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc.
-
Sigmund, E., Sigmundová, D., & Šnoblová, R. (2010). Hry do školní družiny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.. Olomouc.
|