Předmět: Pohybové hry a jejich didaktika

« Zpět
Název předmětu Pohybové hry a jejich didaktika
Kód předmětu KPV/KMPHQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
  • Obručníková Hana, Mgr.
  • Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Klasifikace pohybových her. Specifika pohybových her určených dětem v předškolním věku. Didaktické zásady, didaktické metody, postupy a styly realizace pohybových her v předškolním věku. Využití pohybových her v různých částechdne v MŠ. Podmínky pro pohybové hry. Pohybové hry bez pomůcek. Pohybové hry s pomůckami. Pohybové hry pro třídu s integrovaným žákem se specifickými potřebami. Pohybové hry s využitím didaktických prvků. Hodnocení - zpětná vazba při praktickém výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje se systémem organizací a praktickým prováděním pohybových her jednak v obecné rovině, jednak s aplikací her vhodných pro různé skupiny zdravotně postižených dětí. Cílem předmětu je vytvořit zásobník her vhodných pro rozvoj motoriky dětí v předškolním věku a jejich adaptaci v MŠ.
Po absolvování předmětu je student schopen využívat pohybové hry v pohybovém režimu MŠ a rovněž je způsobilý kvalifikovaně zařadit pohybové hry do různých edukačních forem využitelných u dětí v předškolním věku. Bude se orientovat v didaktických metodách, postupech a stylech aplikovaných v pohybových hrách u dané věkové kategorie. Zvládne modifikaci pohybových her pro inkluzívní vzdělávání.
Předpoklady
pohybové schopnosti umožňující úspěšné absolvování výuky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- aktivní účast ve cvičeních min 70% - seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti pohybových her (bez pomůcek, her s pomůckami, her pro žáky se specifickými potřebami a pohybových her didaktických) vhodných pro děti předškolního věku - úspěšně realizovaný didaktický výstup na dané téma Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Bláha, L. Ústí nad Labem, KTV PF UJEP 2005. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her.. Ústí nad Labem: KTV PF UJEP.
  • Diana Dušková, Vladislav Mužík, Hana Šeráková. Netradiční pomůcky pro tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ : (náměty na zhotovení a uplatnění pomůcek pro pohybové hry a zábavy).
  • Jonášová, D. (2006). Učení a pohyb, aneb Výuka pro neposedy.. Brno: MU.
  • Karásková, V. (2010). A budeme si hrát.. UP: Olomouc.
  • Mazal, F., & Horáková, R. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
  • Neumann, J. (2005). Hry do kapsy IX.. Praha: Portál.
  • Sigmund, E. (2007). Pohybová aktivita dětí a jejich integrace prostřednictvím 60 pohybových her. Olomouc.
  • Sigmund, E., Sigmundová, D., & Šnoblová, R. (2010). Hry do školní družiny. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -