Předmět: Didaktika primárních pohybových dovedností

« Zpět
Název předmětu Didaktika primárních pohybových dovedností
Kód předmětu KPV/KMPD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Primární pohybové dovednosti: lokomoční - chůze, běh, poskoky a skoky; manipulační - hody, chytání, driblování, kop, odbití, pálkování. Technika jejich provedení, metody a postupy vhodné při osvojování těchto dovedností v předškolním věku. Příprava na pohybové aktivity - rozcvičení. Motorické učení, rozlišení příčiny a následku chyby, formulace korekčních instrukcí. Základní cvičební tvary, jejich správné provedení, nácvik ukázkového provedení, názorná aplikace metody pohybového kontrastu. Metodika základních akrobatických dovedností (kotouly, stoj na lopatkách). Průpravná cvičení pro nácvik odrazu z trampolínky, odraz a doskok. Pohyb po zvýšené ploše - obměny chůze s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, poskoky a skoky. Dodržování bezpečnostních zásad, nácvik konkrétních technik dopomoci a záchrany.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " chápat mechanismus motorického učení u dětí v předškolním věku, " objasnit faktory, které působí v motorickém učení, " předvést ukázku vybraných motorických dovedností, " aplikovat didaktické metody a postupy osvojování pohybových dovedností u dětí předškolního věku, " využívat získané vědomosti a dovednosti v řízených pohybových aktivitách v MŠ, " hodnotit výkony dětí a umět zdůvodnit hodnocení, " uplatňovat zásadu bezpečnosti při pohybových aktivitách dětí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Vytvořit metodický postup nácviku pohybové dovednosti: a) lokomoční a b) manipulační
Doporučená literatura
  • Dvořáková, H. (2006). Základní motorika. Praha.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I., et al. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
  • Miklánková, L. Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
  • Miklánková, L. Tělesná výchova pro 1. stupeň škol (základní gymnastika). Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní