Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vzdělání, cíl a obsah vzdělání v historii a v současnosti, cíl a obsah vzdělání v primární škole. Základní pedagogické pojmy vymezující obsah vzdělání (učební plány, osnovy, učebnice), jejich charakteristika v pojetí ZŠ, OŠ, NŠ. 2. Vyučování, přehled koncepcí vyučování. Podstata vyučovacího procesu, funkce a etapy vyučovacího procesu se zřetelem na zvláštnosti primární školy. 3. Didaktické zásady, metody a organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v primární škole. 4. Osobnost dítěte předškolního a mladšího školního věku, vstup do školy, otázky školní zralosti, počátek školní docházky a adaptace dítěte na školu. Úloha mateřské školy v přípravě dětí na školu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem této disciplíny je uvedení do problematiky vzdělávání a vyučování. Studenti získají teoretický přehled o základních didaktických kategoriích, především se seznámí s problematikou a specifickými rysy výchovně-vzdělávacího procesu v primární škole. Z hlediska návaznosti mateřské a primární školy bude věnována náležitá pozornost otázkám vstupu do školy a počátku školní docházky se zaměřením na roli a úlohu mateřské školy v přípravě dítěte na školu. Obsahové teze disciplíny: 1. Vzdělání, cíl a obsah vzdělání v historii a v současnosti, cíl a obsah vzdělání v primární škole. Základní pedagogické normy vymezující obsah vzdělání (učební plány, osnovy, učebnice), jejich charakteristika v pojetí ZŠ, OŠ, NŠ. 2. Vyučování, přehled koncepcí vyučování. Podstata vyučovacího procesu, funkce a etapy vyučovacího procesu se zřetelem na zvláštnosti primární školy. 3. Didaktické zásady, metody a organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v primární škole. 4. Osobnost dítěte předškolního a mladšího školního věku, vstup do školy, otázky školní zralosti, počátek školní docházky a adaptace dítěte na školu. Úloha MŠ v přípravě dětí na školu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Zvládnutí učiva v daném rozsahu.
|
Doporučená literatura
|
-
KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
-
MAŇÁK, J., ŠIMONÍK, O., ŠVEC, V. aj. (1998). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2004). Vyučovací metody. Brno : Paido.
-
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
-
PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
-
SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
|