Vyučující
|
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální a pedagogická komunikace. 2. Osobnost pedagoga předškolního vzdělávání. 3. Technika mluveného slova. 4. Verbální komunikace. 5. Neverbální komunikace. 6. Výraz osobního projevu pedagoga předškolního vzdělávání. 7. Dialog v mateřské škole. 8. Sebereflexe pedagoga mateřské školy. 9. Komunikace s rodiči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci v mateřské škole. Hlavní pozornost je zaměřena na osobnost pedagoga mateřské školy a jeho výrazové prostředky. Studenti jsou seznamováni se vstupními teoretickými poznatky, hlavní pozornost je však věnována praktickým činnostem, ve kterých jsou rozvíjeny řečové, pohybové a výrazové dovednosti budoucího pedagoga mateřské školy. Rovněž autoregulativní dovednosti jsou součástí výuky. Studenti jsou vedeni k sebepoznání a k seberegulaci svého projevu, což je nezbytný předpoklad pro navázání sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. K hlavním vyučovacím metodám a formám výuky patří modelové metody a etudy.
Absolvent studijní disciplíny zkvalitní svoji orientaci v dané oblasti a nabyde kompetence odpovídající cíli a náplni předmětu.
|
Předpoklady
|
Studenti a učitelé primární a preprimární školy nebo zájemci o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Seminární práce dle zadání vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2002). Pedagogická komunikace.. Olomouc: UP.
|