Předmět: Praktikum hudebně pohybových her

« Zpět
Název předmětu Praktikum hudebně pohybových her
Kód předmětu KPV/KMHP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Zásady správného držení těla v různých výchozích polohách. Specifická cvičení pro vnímání jednotlivých hudebních složek (tempo, takt, rytmus, dynamika, melodie, charakter hudební skladby, hudební forma). Základní lokomoční pohyby při hudebním doprovodu - chůze, běh, poskok, skok. Taneční kroky v různém prostorovém řešení, též s tempovými, rytmickými, dynamickými obměnami. Prostorová cvičení - přímé, šikmé směry, křivky, jejich kombinace. Hudebně-pohybové hry, hry rozvíjející kreativitu dítěte. Cvičení s hudbou s využitím náčiní vhodného pro děti předškolního věku. Tvorba pohybové skladby.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit význam pohybových aktivit s hudbou při rozvoji tělesném, psychickém a sociálním u dětí v předškolním věku, " chápat základní hudebně pohybové vztahy, " realizovat hudebně pohybové aktivity bez náčiní a s náčiním, " uplatňovat zásady správného držení těla u dětí ve shodě s technickými a estetickými požadavky, platnými v rytmické gymnastice, " aplikovat pravidla tvorby pohybové skladby, " uplatňovat zásadu bezpečnosti při hudebně-pohybových aktivitách dětí.

Předpoklady
pohybové schopnosti umožňující absolvovat výuku a požadavky pro udělení kreditů

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Praktické požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru. - min. 80 % aktivní účast ve výuce - didaktický výstup na základě písemné přípravy - seminární práce
Doporučená literatura
  • Krapková, H., & Šopková, J. (1999). Lidové tance. Vybrané lidové tance pro základní a střední školy.. Olomouc: UP.
  • Lössl, J. (1996). Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. Praha: ÚŠ ČOS.
  • Miklánková, L., & Bednářová, H. (2010). Písnička si hraje s námi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Miklánková, L. (2007). Hudba jako prostředek motivace a iniciace žáka v tělesné výchově.. Olomouc: UP.
  • Miklánková, L. (2010). Kouzelné noty ve školní družině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní