Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obručníková Hana, Mgr.
-
Vaňková Alžběta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Primární pohybové dovednosti: lokomoční - chůze, běh, poskoky a skoky; manipulační - hody, chytání, driblování, kop, odbití, pálkování. Technika jejich provedení, metody a postupy vhodné při osvojování těchto dovedností v předškolním věku. Průprava pro pohybové aktivity - rozcvičení. Základní cvičební tvary, jejich správné provedení, nácvik ukázkového provedení, názorná aplikace metody pohybového kontrastu. Metodika základních akrobatických dovedností (kotouly, stoj na lopatkách) Přeskok: průpravná cvičení pro nácvik odrazu z trampolínky, odraz a doskok. Lavička/Kladina: obměny chůze s doprovodnými pohyby paží, obraty, rovnovážné polohy, poskoky a skoky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá plánováním a realizací řízených pohybových aktivit v mateřské škole. Cílem výuky je naučit studenty znalostem o technice provedení primárních pohybových dovedností (lokomočních i manipulačních). Prostřednictvím praktického cvičení objasňuje mechanismy rozvoje pohybových schopností a principy osvojování pohybových dovedností u dětí předškolního věku. Předmět vede k poznatkům o didaktických postupech základních cvičebních tvarů při výuce primárních pohybových dovedností a znalostem odborné terminologie. Důraz je kladen na osvojení pravidel bezpečnosti, praktického zvládnutí dopomoci a záchrany při osvojování pohybových dovedností v předškolním věku.
Předmět se zabývá plánováním a realizací řízených pohybových aktivit v mateřské škole. Cílem výuky je naučit studenty znalostem o technice provedení primárních pohybových dovedností (lokomočních i manipulačních). Prostřednictvím praktického cvičení objasňuje mechanismy rozvoje pohybových schopností a principy osvojování pohybových dovedností u dětí předškolního věku. Předmět vede k poznatkům o didaktických postupech základních cvičebních tvarů při výuce primárních pohybových dovedností a znalostem odborné terminologie. Důraz je kladen na osvojení pravidel bezpečnosti, praktického zvládnutí dopomoci a záchrany při osvojování pohybových dovedností v předškolním věku.
|
Předpoklady
|
nejsou žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
- aktivní účast ve výuce (60 %), - praktické zvládnutí průpravných cvičení, metodiky nácviku, dopomoci a záchrany v konkrétních gymnastických dovednostech (výběr dovedností), - úspěšné zvládnutí testu z odborné terminologie, - seminární práce : písemně zpracovaná příprava výuku zadané pohybové dovednosti (metodická řada) včetně využití odborné terminologie. Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Všeobecná gymnastika.
-
Zítko, M. Kompenzační cvičení. Praha: NS, 1998..
-
Zítko, M. Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV, 2000..
-
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra.
-
Dvořáková, H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha.
-
Dvořáková, H. (2001). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha.
-
Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
-
Miklánková, L. (2009). Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
-
Miklánková, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Miklánková, L. (2013). Základy gymnastiky: akrobacie a cvičení na nářadí (nejen) pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Zitko, M. (1998). Akrobacie. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
|