Předmět: Didaktika TV

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV
Kód předmětu KPV/KMDT@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Základní pojmy v pedagogické kinantropologii. Struktura didaktického procesu v TV, činitelé v didaktickém procesu TV. Cíle a úkoly TV v MŠ. Problematika organizačních forem TV v MŠ - rozsah, obsah, využitelné prostředky. Učební činnost učitele - didaktické principy, didaktické postupy a metody, aplikace didaktických stylů v TV. Plánování pohybových aktivit v ŠVP a v denním režimu MŠ. Příprava učitele na organizační formy TV v režimu MŠ. Bezpečnost při tělovýchovných aktivitách. Legislativa vztahující se k činnostem tělovýchovného charakteru.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " orientovat se v interakční struktuře vztahů a prvků procesu TV v MŠ, " popsat organizační formy TV dětí předškolního věku v ŠVP v MŠ, " plánovat pohybové aktivity jako činnosti s výchovným, vzdělávacím, zdravotním a prožitkovým aspektem, " orientovat se v činnostech učitele v MŠ, " prakticky realizovat organizační formy TV v MŠ, " uplatňovat zásadu bezpečnosti při pohybových aktivitách dětí.
Získat způsobilost vést efektivně vyučovací epizody tělesné výchovy dětí předškolního věku, zohledňovat individuální zvláštnosti v rozvoji motoriky, rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti v podmínkách školní tělesné výchovy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

- aktivní účast ve výuce 50 %, - úspěšné absolvování zkoušky (písemně - Moodle) - seminární práce: správně zpracovaná příprava na pohybové aktivity v MŠ
Doporučená literatura
  • Dvořáková, H. (2001). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha.
  • Dvořáková, H. (2006). Základní motorika. Praha.
  • Miklánková, L. Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc.
  • Miklánková, L. Tělesná výchova pro 1. stupeň škol (základní gymnastika). Olomouc.
  • Vilímová,V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní