Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPV/KMDIQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Nátěstová Taťána, Mgr.
Obsah předmětu
1. Pedagogická diagnostika jako věda, její předmět, úkoly. Přehled oblastí pedagogické diagnostiky. Diagnostická kompetence učitele. 2. Přehled a rozbor metod pedagogické diagnostiky (klinických a testových nástrojů), jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Specifické oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku - motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, hra a sociální dovednosti. - Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní - Temperament žáka - Výchovné potíže a poruchy chování - Diagnostika rodiny

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení základních diagnostických vědomostí a dovedností učitele mateřské školy. Studenti se seznámí se základními diagnostickými metodami a naučí se vést a vyhodnocovat diagnostický proces, přičemž akcentována budou specifická témata spojená se školní zralostí a připraveností, tj. motorika, grafomotorika a kresba, smyslové vnímání, řeč, matematická představivost, hra a sociální dovednosti. Vybrané aktivity budou realizovány a reflektovány v konkrétní pedagogické praxi.
Studenti se orientují v teorii a praxi diagnostiky na preprimární škole.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky, obecné didaktiky a diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Studenti odevzdají portfolio zaměřené na diagnostiku vybraného dítěte z předškolního oddělení mateřské školy, ve kterém prokáží dovednost realizovat a vyhodnotit vybrané diagnostické metody.
Doporučená literatura
  • Metodické materiály pro tvorbu ŠVP. Praha : VÚP.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. (1999). Pedagogicko-psychologická diagnostika II.. České Budějovice : Jihočeská univerzita.
  • CHRÁSKA, Miroslav. (1999). Didaktické testy.. Brno: Paido.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, E. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
  • MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
  • SPÁČILOVÁ, H. (2003). Pedagogická diagnostika v primární škole 1.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • ŠINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení. Přel. V. Pokorná. Praha : Portál.
  • ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -