Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získávají metodickou způsobilost rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku u dětí předškolního věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je rozvíjení motorických dovedností. Úkolem je získání dovedností správného úchopu psacího prostředku, schopnosti uvědomovat si směr a velikost, schopnosti pravolevé orientace, koordinace zraku a ruky, což je předpokladem zvládnutí kresby. Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
80% účast na konzultacích plnění úkolů dle pokynů vyučujícího se zaměřením na rozvoj sluchové a zrakové percepce, hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, dechová, hlasová a artikulační cvičení vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma
|
Doporučená literatura
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
FASNEROVÁ,M. VYbrané kapitoly z elemetárního čtení a psaní.
|