Předmět: Propedeutika elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Propedeutika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/KMCPQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Srbená Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti získávají metodickou způsobilost rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku u dětí předškolního věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je rozvíjení motorických dovedností. Úkolem je získání dovedností správného úchopu psacího prostředku, schopnosti uvědomovat si směr a velikost, schopnosti pravolevé orientace, koordinace zraku a ruky, což je předpokladem zvládnutí kresby. Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Úkolem řečových a jazykových dovedností je správné používání jazyka jako odpovídajícího prostředku komunikace. Naučit dítě vyjadřovat správně své myšlenky. Klademe důraz na přípravné období s dechovými, hlasovými a artikulačními cvičeními. Seznamujeme s písmeny abecedy, což je předpokladem nácviku čtení a zlepšování paměti, pozorovací schopnosti a pozornosti. Obsahem předmětu je i posouzení rozumové stránky u zápisu do 1. ročníku, a to z pohledu motorických, řečových a jazykových dovedností.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

80% účast na konzultacích plnění úkolů dle pokynů vyučujícího se zaměřením na rozvoj sluchové a zrakové percepce, hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, dechová, hlasová a artikulační cvičení vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma
Doporučená literatura
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • FASNEROVÁ,M. VYbrané kapitoly z elemetárního čtení a psaní.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní