Předmět: Předškolní pedagogika 2

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika 2
Kód předmětu KPV/KM2PQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
KPV/KM1PQ

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Didaktický test

Student dokáže teoretické znalosti v níže uvedeném rozsahu. 1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání) Znalosti budou ověřeny prostřednictvím písemného testu. Dle pokynů děkanky PdF UP je stanoveno následující: Výuka v kombinované formě studia u všech oborů a programů v ZS 2020/2021 v rámci všech předmětů jsou akademičtí pracovníci povinni uvedenou výuku realizovat dle následujících možností: a) Prostřednictvím řízeného samostudia studentů na základě písemných studijních opor, strukturované a doporučené studijní literatury se stanovenými samostatnými úkoly či jiných studijních materiálů (např. video-prezentací asynchronních přednášek bez možnosti interakce se studenty). V tomto případě je vyučující době své rozvrhované výuky dostupný k individuální či skupinové konzultaci studentům prostřednictvím videokonferenčního systému (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET). Uvedené konzultace slouží k ověřování plnění průběžných korespondenčních úkolů, k zodpovězení dotazů studentů ohledně zaslaných témat a materiálů apod. b) Prostřednictvím synchronní výuky on-line videokonference (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET), které probíhají v době rozvrhované v systému IS STAG.
Doporučená literatura
  • HELUS, Zd. (2016). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2018). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -