Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. The subject of pre-school education, its place within the structure of educational disciplines and participating fields. 2. Concept of pre-school education depending on the social conditions. 3. Approach to a child in educational concepts. 4. Consequences of transformation of pre-school education to the professional qualifications of a pre-school teacher. 5. Dimensions of educational reality of a pre-school age. 6. Institutionalized pre-school education and its objectives.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Projection (static, dynamic), Work Activities, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Attendace
- 8 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Preparation for the Exam
- 20 hours per semester
- Homework for Teaching
- 20 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim of the course is to introduce students into issues related to pre-school education. Trends in current school system. 1. Pre-school education - interdisciplinary relations. 2. pre-school education and its position in society 3. children in pre-school e 4.pre-school reality 5. institution and pre-school education
Students will be provided with competencies that will get to the content and objectives of the course.
|
Prerequisites
|
General orientation in education and general didactics.
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Student performance, Didactic Test, Dialog, Systematic Observation of Student, Questionnaire, Anamnestic Method, Analyssis of the Student's Portfolio, Seminar Work
Elaboration of a seminar thesis on an assigned topic and its presentation in the seminar. 75% attendance rate and mastering the topics covered in the seminars.
|
Recommended literature
|
-
(1995). Šimon půjde do školy. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál.
-
BRIERLEY, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
DOSTÁL, A.M., OPRAVILOVÁ, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN.
-
HAVLÍNOVÁ A KOL. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha : Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
KOMENSKÝ, J.A. (1952). Informatorium školy mateřské. Praha : SPN.
-
MCKAY, G. A KOL. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
-
McKAY, S. L.; HORNBERGER, N. H. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBRARTOVÁ, V. (1998). Jaro v MŠ. Kurikulum předškolní výchovy.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|