Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět pedagogiky předškolního věku, postavení ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. 2. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách. 3. Pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. 4. Důsledky transformace předškolní výchovy pro profesionalitu učitele MŠ. 5. Dimenze edukační reality předškolního věku. 6. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Na základě znalosti pojmového aparátu oboru pedagogika pochopit vztah pedagogických disciplín k teorii a vývoji předškolní výchovy. Orientovat se v koncepcích předškolní výchovy. Poznat kompetence předškolního pedagoga v závislosti na koncepci předškolní výchovy a funkci pedagoga vzhledem k typu kurikula. Znát kompetence dětí před vstupem do ZŠ v souladu s RVP PV. Znát repertoár edukačních metod (činností) vedoucích k rozvoji kompetencí dítěte. Porozumět pojetí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Poznat limity kooperace MŠ a rodiny jako základ pro projektování prvků školního vzdělávacího programu. Obsahové teze disciplíny: 1. Předmět pedagogiky předškolního věku, postavení ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. Reflexe teorie v praxi. Podíl předškolního pedagoga na realizaci koncepce. 2. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách. Rozvoj osobnosti dítěte v podmínkách participace rodiny a MŠ. Saturace potřeb dítěte v rodině a MŠ. 3. Kurikulum pro předškolní vzdělávání - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. Institucionalizace předškolní výchovy. 5. Kategorie cílů předškolního vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Zpracování seminární práce na zadané téma a jeho prezentace v rámci semináře, 75% účast na seminářích, zvládnutí učiva v daném rozsahu.
|
Doporučená literatura
|
-
(1995). Šimon půjde do školy. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál.
-
BRIERLEY, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
DOSTÁL, A.M., OPRAVILOVÁ, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN.
-
HAVLÍNOVÁ A KOL. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha : Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
KOMENSKÝ, J.A. (1952). Informatorium školy mateřské. Praha : SPN.
-
MCKAY, G. A KOL. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
-
McKAY, S. L.; HORNBERGER, N. H. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBRARTOVÁ, V. (1998). Jaro v MŠ. Kurikulum předškolní výchovy.. Praha: Portál.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
-
VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.
|