Předmět: Předškolní pedagogika 1

« Zpět
Název předmětu Předškolní pedagogika 1
Kód předmětu KPV/KM1PQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět pedagogiky předškolního věku, postavení ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. 2. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách. 3. Pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. 4. Důsledky transformace předškolní výchovy pro profesionalitu učitele MŠ. 5. Dimenze edukační reality předškolního věku. 6. Institucionalizovaná předškolní výchova a její cílové zaměření výchovně vzdělávacího působení v předškolním věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Na základě znalosti pojmového aparátu oboru pedagogika pochopit vztah pedagogických disciplín k teorii a vývoji předškolní výchovy. Orientovat se v koncepcích předškolní výchovy. Poznat kompetence předškolního pedagoga v závislosti na koncepci předškolní výchovy a funkci pedagoga vzhledem k typu kurikula. Znát kompetence dětí před vstupem do ZŠ v souladu s RVP PV. Znát repertoár edukačních metod (činností) vedoucích k rozvoji kompetencí dítěte. Porozumět pojetí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Poznat limity kooperace MŠ a rodiny jako základ pro projektování prvků školního vzdělávacího programu. Obsahové teze disciplíny: 1. Předmět pedagogiky předškolního věku, postavení ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. Reflexe teorie v praxi. Podíl předškolního pedagoga na realizaci koncepce. 2. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách. Rozvoj osobnosti dítěte v podmínkách participace rodiny a MŠ. Saturace potřeb dítěte v rodině a MŠ. 3. Kurikulum pro předškolní vzdělávání - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. Institucionalizace předškolní výchovy. 5. Kategorie cílů předškolního vzdělávání.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Zpracování seminární práce na zadané téma a jeho prezentace v rámci semináře, 75% účast na seminářích, zvládnutí učiva v daném rozsahu.
Doporučená literatura
  • (1995). Šimon půjde do školy. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál.
  • BRIERLEY, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál.
  • BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOSTÁL, A.M., OPRAVILOVÁ, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN.
  • HAVLÍNOVÁ A KOL. (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha : Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALLA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • KOMENSKÝ, J.A. (1952). Informatorium školy mateřské. Praha : SPN.
  • MCKAY, G. A KOL. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál.
  • McKAY, S. L.; HORNBERGER, N. H. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBRARTOVÁ, V. (1998). Jaro v MŠ. Kurikulum předškolní výchovy.. Praha: Portál.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
  • VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní