Předmět: Komunikativní dovednosti učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti učitele MŠ
Kód předmětu KPV/KKMU@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické i praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele mateřské školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují, objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a dítětem pro efektivní socializaci a personalizaci dítěte předškolního věku, na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s dítětem v daném věku, reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu, objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu. Hlavní témata předmětu: Pedagogická a sociální komunikace a interakce. Metody a techniky komunikace. Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě. Komunikace a interakce učitel - dítě.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ALLHOFF, D., ALLHOFF, W. (2008). Rétorika a komunikace. Praha: Grada.
  • BASU, A., FAUST, L. Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • BIRKNBIHLOVÁ, V. F. (1999). Umění komunikace. Bratislava: Aktuell.
  • CANCELOSI, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
  • CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Sám sobě mluvčím: Jak prezentovat sám sebe.. Praha: Grada.
  • DANCE, F., LARSON, C. (1976). The Functions fo Human Communication. A Theoretical Approach.. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • DEVITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha: Grada.
  • DOHERTY-SNEDDON, G. (2005). Neverbální komunikace dětí: Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky.. Praha: Portál.
  • GAVORA, P. (2003). Učiteĺ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Vydavatelství UK.
  • HARTLEY, M. (2011). Řeč těla v praxi: Teorie, cvičení a modelové situace.. Praha: Portál.
  • HLADÍLEK, M. (2006). Úvod do sociální a pedagogické komunikace. Praha: VŠ J. A. Komenského.
  • KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
  • KYRIACOU, C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.
  • SVATOŠ, T. (1995). Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní