Předmět: Interkulturní výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova v MŠ
Kód předmětu KPV/KIVA@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žišková Michaela
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách a v zahraničí. Práce s dítětem s OMJ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Studenti by měli být schopni: " definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita , " mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR, " orientovat se v sociokulturně různorodém světě, " vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách, " orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy, " vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ, " pracovat s dítětem s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

- vyhledat a udělat "databázi" projektů, programů a organizací podporující multikulturní výchovu v ČR (mohou být i příklady ze zahraničí), databáze organizací, které realizují workshopy a programy pro MŠ - Jak je interkulturní výchova vymezena v RVP PV? Jak je uspořádán vzdělávací obsah RVP PV - 5 vzdělávacích oblastí; prostudujte tyto vzdělávací oblasti; dále u každé napište, jak jsou prvky interkulturní (multikulturní výchovy) včleněny do těchto oblastí - Návrh, příklad činnosti v práci s dítětem cizinců v MŠ (jak s dítětem pracovat, nebo pracujeme).
Doporučená literatura
  • CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
  • CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
  • JARKOVSKÁ, L..et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha.
  • Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní