Vyučující
|
-
Žišková Michaela
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách a v zahraničí. Práce s dítětem s OMJ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Studenti by měli být schopni: " definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita , " mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR, " orientovat se v sociokulturně různorodém světě, " vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách, " orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy, " vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ, " pracovat s dítětem s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
- vyhledat a udělat "databázi" projektů, programů a organizací podporující multikulturní výchovu v ČR (mohou být i příklady ze zahraničí), databáze organizací, které realizují workshopy a programy pro MŠ - Jak je interkulturní výchova vymezena v RVP PV? Jak je uspořádán vzdělávací obsah RVP PV - 5 vzdělávacích oblastí; prostudujte tyto vzdělávací oblasti; dále u každé napište, jak jsou prvky interkulturní (multikulturní výchovy) včleněny do těchto oblastí - Návrh, příklad činnosti v práci s dítětem cizinců v MŠ (jak s dítětem pracovat, nebo pracujeme).
|
Doporučená literatura
|
-
CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
-
CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
-
JARKOVSKÁ, L..et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha.
-
Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.
|