Předmět: Hodnocení a sebehodnocení na primární škole

« Zpět
Název předmětu Hodnocení a sebehodnocení na primární škole
Kód předmětu KPV/KHSP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bendová Kamila, Mgr.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Školní úspěšnost Školní hodnocení a jeho význam pro žáka primární školy Formy hodnocení - klasifikace, slovní (a ústní) hodnocení, jiné formy hodnocení Formativní a sumativní hodnocení Učitelova práce s chybou Hodnotící strategie učitele, reflexe učební aktivity mezi žáky navzájem, sebereflexe žákovy vlastní činnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět se orientuje na prezentaci významu kvalitního především procesuálního hodnocení žáka mladšího školního věku učitelem. To je vnímáno jako nezbytný předpoklad pro následnou tvorbu strategií sebehodnocení u žáků. Jedná se o didaktickou kategorii, která bývá učiteli často podceňována a opomíjena. Předmět zdůrazňuje význam zpětné vazby a snaží se podnítit studenta, aby se ve své praxi neomezoval pouze na hodnocení výsledků žákova výkonu, protože to není pro tvorbu zpětné vazby dostatečně výstižné. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat metody hodnocení - zachytit význam formativního hodnocení jako prostředek pro utváření sebehodnotících strategií u žáků mladšího školního věku - uvést možnosti práce s chybou - popsat reflexívní strategie při hodnocení žáků mezi sebou - popsat sebereflexívní strategie žáků

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Prezentace hodnotících strategií
Doporučená literatura
  • ČÁSTKOVÁ, P., PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy v technické výchově v genderovém kontextu. Olomouc. 2016.
  • DVOŘÁKOVÁ, M. Hodnocení ve vyučování. 2007.
  • KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha. 2012.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní