Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretická a praktická příprava studenta plánovat, realizovat a reflektovat výuku elementárního čtení a psaní 1. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula (výuka čtení a psaní v ŠVP, tvorba tematických plánů, příprava na vyučování) 2. Grafomotorika dítěte předškolního a mladšího školního věku, lateralita 3. Analyticko-syntetická metoda čtení a psaní - metodika výuky, aplikace, náměty do výuky 4. Genetická metoda - metodika výuky, aplikace a náměty do výuky 5. Alternativní metody ve výuce čtení a psaní (Sfumato, metoda Dobrého startu, globální metoda) 6. Organizace výuky, organizační formy a možnosti jejich využití ve výuce počátečního čtení a psaní v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti 7. Učebnice a didaktické pomůcky při výuce počátečního čtení a psaní 8. Uplatnění čtenářských strategií v 1. ročníku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost - objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti - posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) - aplikovat analyticko-syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace studenta v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
aktivní účast ve výuce (min 50%) písemná zkouška vypsaná písanka pro 1. ročník základní školy podle normy písma vytvoření portfolia uvolňovacích cviků a grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů)
|
Doporučená literatura
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
Fasnerová, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
-
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
|