Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Pedagogická a sociální komunikace a interakce. Metody a techniky komunikace. Osobnost učitele a její vliv na komunikaci ve třídě. Komunikace a interakce učitel - dítě. Součástí této studijní disciplíny v prezenční formě studia je také mikrovýstup ve fakultní mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Disciplína má charakter přípravy na účinnou pedagogickou komunikaci. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele mateřské školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní řečové, pohybové a výrazové předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s dítětem předškolního věku. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které probíhají ve výuce i v konkrétní pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní pojmy jako jsou sociální a pedagogická komunikace a interakce a další pojmy, jež se k nim vztahují, " objasnit význam pozitivního vztahu mezi učitelem a dítětem pro efektivní socializaci a personalizaci dítěte předškolního věku, " na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s dítětem v daném věku, " reflektovat vlastní komunikační aktivitu ve výchovně vzdělávacím procesu, " objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci ve výchovně vzdělávacím procesu.
Studenti by po absolvování předmětu měli dosáhnout kompetencí vyplývajících ze stanovených cílů.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a práce s literaturou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Zpracování sebereflexe
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
CANCELOSI, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
-
GAVORA, P. (2003). Učiteĺ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Vydavatelství UK.
-
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
-
KYRIACOU, C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
-
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.
-
SVATOŠ, T. (1995). Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
|