Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Objasňování obsahu a příčin změn ve vzdělávání Typy a funkce alternativních škol - jejich charakteristika, principy, specifika a uplatnění v českém prostředí Soudobé koncepce inovací ve vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Předmět se orientuje na seznámení s jednotlivými typy alternativních školských systémů a inovacemi, jež jsou ve vzdělávání uplatňovány. Pozornost je věnována jak prostředí české primární školy, tak také zahraničnímu kontextu. Znalost problematiky je aplikována na prokázání interpretačních dovedností studenta v hospitační praxi na škole alternativního typu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat význam hnutí nové výchovy v českém i zahraničním kontextu " charakterizovat základní principy vybraných alternativních škol a " identifikovat je v reálném prostředí školy alternativního typu " charakterizovat vybrané inovace uplatňované ve vzdělávání a " uvést možnosti aplikací vybraných prvků do procesu běžné primární školy
Studenti získají kompetence vycházející ze stanovených cílů.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
- studium doporučených zdrojů literatury (dle výběru tématu); - studium dílčích okruhů; - semestrální práce zaměřená na profesní (osobnostní) postoj studenta k tematice.
|
Doporučená literatura
|
-
CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Praha: Baltaza.
-
DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: ÚIV.
-
FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc: Hanex.
-
HAINSTOCK, E. G. (1999). Metoda Montessori a jak ji učit doma. Praha: Pragma.
-
HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
-
JEŽKOVÁ, V. a kol. (1996). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Karolinum.
-
JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. (1997). Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: PdF UK.
-
MONTESSORI, M. (2003). Absorbující mysl. Praha.
-
MONTESSORI, M. (2001). Objevování dítěte. Praha.
-
MONTESSORI, M. (1998). Tajuplné dětství. Praha.
-
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Changes in the Czech School Environment. IAC-TLEI.. Vienna, 2015.
|