Předmět: Aspekty efektivní komunikace

« Zpět
Název předmětu Aspekty efektivní komunikace
Kód předmětu KPV/KAEK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Role a postavení učitele v komunikaci ve školním prostředí Motiv, struktura a strategie komunikace učitele Asertivní komunikace Komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou Komunikace v (pedagogickém) týmu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Disciplína má charakter přípravy na účinnou komunikaci učitele s kolegy v pedagogickém sboru a s rodiči žáků. Obsahově je zaměřena na teoretické, ale zejména praktické poznatky, které rozvíjejí komunikativní dovednosti budoucího učitele primární školy. V kontaktní výuce jsou rozvíjeny základní předpoklady. Student je veden k sebepoznání a k seberegulaci svého vnějšího projevu, což jsou nezbytné předpoklady sociálního kontaktu s kolegy a rodiči. Komunikativní dovednosti jsou rozvíjeny formou modelových a typových mikrovýstupů a situací, které se mohou objevovat v pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - na základě situace promýšlet nejvhodnější způsoby řešení problémových situací při komunikaci s kolegy nebo rodiči žáků primární školy - reflektovat vlastní komunikační aktivitu při komunikaci s kolegy nebo s rodiči - objektivizovat své komunikační působení vzhledem k vzniklé situaci - jednat asertivně při komunikaci s vedoucím pracovníkem, kolegy v pedagogickém sboru nebo rodiči žáků primární školy

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

seminární práce
Doporučená literatura
  • Provázková Stolinská, D. Komunikace učitele v prostředí české primární školy. Olomouc. 2021.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. (2020). Učíme se porozumět. Vydavatelství UP.
  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
  • Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní