Předmět: Alternativní vzdělávací koncepce v primárním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Alternativní vzdělávací koncepce v primárním vzdělávání
Kód předmětu KPV/KAAV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Objasňování obsahu a příčin změn ve vzdělávání Typy a funkce alternativních škol - jejich charakteristika, principy, specifika a uplatnění v českém prostředí Soudobé koncepce inovací ve vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Předmět se orientuje na seznámení s jednotlivými typy alternativních školských systémů a inovacemi, jež jsou ve vzdělávání uplatňovány. Pozornost je věnována jak prostředí české primární školy, tak také zahraničnímu kontextu. Znalost problematiky je aplikována na prokázání interpretačních dovedností studenta v hospitační praxi na škole alternativního typu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " interpretovat význam hnutí nové výchovy v českém i zahraničním kontextu " charakterizovat základní principy vybraných alternativních škol a " identifikovat je v reálném prostředí školy alternativního typu " charakterizovat vybrané inovace uplatňované ve vzdělávání a " uvést možnosti aplikací vybraných prvků do procesu běžné primární školy
Studenti získají kompetence vycházející ze stanovených cílů.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

- studium doporučených zdrojů literatury (dle výběru tématu); - studium dílčích okruhů; - semestrální práce zaměřená na profesní (osobnostní) postoj studenta k tematice.
Doporučená literatura
  • CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Praha: Baltaza.
  • DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století".. Praha: ÚIV.
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc: Hanex.
  • HAINSTOCK, E. G. (1999). Metoda Montessori a jak ji učit doma. Praha: Pragma.
  • HELMS, W. (1996). Lépe motivovat - méně rozčilovat. Praha : Portál.
  • JEŽKOVÁ, V. a kol. (1996). Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Karolinum.
  • JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. (1997). Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: PdF UK.
  • MONTESSORI, M. (2003). Absorbující mysl. Praha.
  • MONTESSORI, M. (2001). Objevování dítěte. Praha.
  • MONTESSORI, M. (1998). Tajuplné dětství. Praha.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D. Changes in the Czech School Environment. IAC-TLEI.. Vienna, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní