Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Botanická, zoologická, fyzikální část učiva prvouky a přírodovědy. 2. Integrační pojetí prvouky a přírodovědy. 3. Specifické metody, formy a prostředky ve vyučování prvouce a přírodovědě. 4. Konstruktivismus v přírodovědném vzdělávání 5. Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání 6. Rozvoj technické a vědecké gramotnosti 7. Problematika koncipování počátečního přírodovědného vzdělávání 8. Pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět ve vztahu k proměnám a trendům v kurikulární realitě (vzdělávací oblast Člověk a jeho svět - vzdělávací obsah a výstupy, klíčové kompetence) 9. Projektování výuky za využití didaktické analýzy učiva. Analýza pojmová a vztahová, operační a mezipředmětová 10. Učitelovo pojetí výuky předmětů o přírodě (diagnostika vlastního pojetí, jako předpoklad změny) 11. Výuka přírodovědných předmětů, využívající zapojení IT prostředků do výuky 12. Podpora žáků se zájmem o vybrané přírodovědné předměty, motivace k zájmu o přírodní vědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti na primární škole. Svým obsahem integruje poznatky z biologie, chemie, fyziky a věd o Zemi. Studenti prostřednictvím předmětu poznávají vztahy a souvislosti v přírodovědném učivu, v návaznosti na ochranu životního prostředí a zdravý životní styl. Zmíněná témata by měli být studenti schopni po absolvování disciplíny vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného, mezioborového hlediska.
Způsobilosti souvisejí s obsahovou návazností na předmět a jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli a způsobilostmi předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích a zpracování projektu dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
(2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha : Taurus.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
Kašová, J. a kol. (1995). Projektové vyučování v teorii i praxi.. Kroměříž: IUVENTA.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
PODROUŽEK, L. (2003). Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Pelhřimov : Vydavatelství Aleš Čeněk.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy - Vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystém. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1996). Prvouka - Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
-
PODROUŽEK, L. (1998). Úvod do předmětů o přírodě a společnosti. Plzeň : ZČU.
|