Předmět: Didaktika elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Didaktika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPV/DČP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická a praktická příprava studenta plánovat, realizovat a reflektovat výuku elementárního čtení a psaní 1. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula (výuka čtení a psaní v ŠVP, tvorba tematických plánů, příprava na vyučování) 2. Grafomotorika dítěte předškolního a mladšího školního věku, lateralita 3. Analyticko-syntetická metoda čtení a psaní - metodika výuky, aplikace, náměty do výuky 4. Genetická metoda - metodika výuky, aplikace a náměty do výuky 5. Alternativní metody ve výuce čtení a psaní (Sfumato, metoda Dobrého startu, globální metoda) 6. Uplatnění čtenářských strategií v 1. ročníku

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost - objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti - posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) - aplikovat analyticko-syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Všeobecná orientace studenta v oblasti obecné pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické diagnostiky

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

aktivní účast na seminářích (max 2 absence) písemná zkouška průběžné plnění seminárních úkolů, mikrovýstup vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma vytvoření portfolia grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů) Požadavky pro studenty s ISP: 2 individuální konzultace (možné online) písemná zkouška vypsaná písanka pro 1. ročník ZŠ podle normy písma vytvoření portfolia grafomotorických cvičení pro přípravné období psaní (20 listů)
Doporučená literatura
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha.
  • Fasnerová, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • Jesenský, J. (1992). Metodika nácviku čtení a psaní. Praha: SNS.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní