Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami - využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, metody RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení, kooperativní uspořádání výuky,... - didakticko-faktografická analýza jednotlivých částí přírodovědy Využít potenciál profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy. 1. Fyzikálně-chemická a meteorologická část přírodovědy - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů, astronomické učivo 2. Paleontologická, mineralogická a petrografická část přírodovědy - pozorování, pokusy, praktická analýza učebních textů 3. Botanická část přírodovědy (nižší rostliny) - určování nižších rostlin, praktická analýza učebních textů 4. Botanická část přírodovědy (vyšší rostliny) - určování vyšších rostlin, praktická analýza učebních textů 5. Bezobratlí živočichové v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor 6. Ryby v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva vod 7. Obojživelníci a plazi v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor, společenstva lesa 8. Ptáci v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor 9. Savci v učivu přírodovědy - charakteristika této třídy, didakticko-faktografický rozbor 10. Ontogeneze a fylogeneze člověka v učivu přírodovědy - sociální a biologický pohled na vývoj člověka, fáze vývoje jedince, genealogické vztahy 11. Biologie člověka v učivu přírodovědy - anatomie a fyziologie soustav, didaktická transformace jednotlivých témat 12. Zdravotní výchova v primární škole - didakticko-faktografický rozbor, nemoc, úraz, první pomoc
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení vycházejícího z RVP ZV a v návaznosti na Integrovaný přírodovědný základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě s přihlédnutím k mezipředmětovým vztahům, k využití integračního pojetí, globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace environmentální výchovy v přírodovědě. Získané vědomosti a dovednosti budou studenti aplikovat v rámci pedagogické praxe zaměřené na přírodovědu.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
|
Předpoklady
|
Předpoklady souvisejí s cíli.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta
- aktivní účast na seminářích (max 2 omluvené absence) - didaktický test - odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin) - vypracování 2 metodických listů k vybraným oblastem přírodovědy, jejich didakticko-faktografický rozbor a obhajoba při kolokviu
|
Doporučená literatura
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
Kasíková,H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha.
-
Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. . Kroměříž.
-
Kovaliková, S., Olsenová, K. (1995). Integrovaná tématická výuka - model. Kroměříž : Spirála.
-
Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
-
Podroužek, L. (1991). Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy. Plzeň.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
-
Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
TOMKOVÁ, Anna. (2007). Prochram Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.
|